Bewegen en minder zitten

Ruimtelijk bewustzijn

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

LG&EGZ 1.1      De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl (A- en B-stroom).
VOET 17      Leerlingen toetsen de eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen en trends aan verschillende standpunten (A- en B-stroom).
VOET 12      Leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken (A- en B-stroom).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren verklaren waarom de verleiding om in de thuisomgeving lang stil te zitten groot is en waarom dit vaak gepaard gaat met ongezonde voeding en beeldschermactiviteiten.
  • Jongeren verklaren dat factoren uit de thuisomgeving een invloed hebben op zitten en bewegen (bv. een tuin, zit-stabureau).
  • Jongeren vergelijken en beargumenteren regels en afspraken omtrent zitten en bewegen in de thuisomgeving en op school.


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren analyseren hoe lang ze in hun thuisomgeving zitten (bv. beeldschermactiviteiten) en bewegen (bv. kamer kuisen).

Materialen en methodieken