Thuisomgeving | 1ste graad SO
Bewegen en minder zitten
Ruimtelijk bewustzijn
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
LG&EGZ 1.1 De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl (A- en B-stroom).
VOET 17 Leerlingen toetsen de eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen en trends aan verschillende standpunten (A- en B-stroom).
VOET 12 Leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken (A- en B-stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren verklaren waarom de verleiding om in de thuisomgeving lang stil te zitten groot is en waarom dit vaak gepaard gaat met ongezonde voeding en beeldschermactiviteiten.
- Jongeren verklaren dat factoren uit de thuisomgeving een invloed hebben op zitten en bewegen (bv. een tuin, zit-stabureau).
- Jongeren vergelijken en beargumenteren regels en afspraken omtrent zitten en bewegen in de thuisomgeving en op school.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren analyseren hoe lang ze in hun thuisomgeving zitten (bv. beeldschermactiviteiten) en bewegen (bv. kamer kuisen).