Thuisomgeving | 2de graad SO
Bewegen en minder zitten
Ruimtelijk bewustzijn
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
HW 17 De leerlingen kunnen beschrijven hoe onder de invloed van een wijzigende context de perceptie van gedragingen kan veranderen (2de graad, ASO).
PAV 26 De leerlingen kunnen een beroep doen op diensten of instellingen waar ze met eventuele vragen, klachten of meldingen terecht kunnen (2de graad, BSO).
VOET 12 Leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken (A- en B-stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren beseffen dat beeldschermactiviteiten niet meer weg te denken zijn binnen de thuisomgeving en herkennen symptomen van verslaving bij zichzelf en bij anderen.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren beperken vanuit een intrinsieke motivatie hun beeldschermactiviteiten in de thuisomgeving.
- Jongeren passen hun thuisomgeving aan zodanig dat ze sneller naar gezonde keuzes grijpen (bv. passieve games /consoles uit het zicht, loopschoenen en regenjas vooraan in de kast).
- Jongeren zoeken en reiken zelf bewust oplossingen aan om lang stilzitten in hun thuisomgeving te beperken (bv. maximum een half uur gamen).