Voedselverlies en overconsumptie | 3de graad SO
Voeding
Gezonde en milieuverantwoorde voeding
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
BC 7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.11 De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.9 De leerlingen zijn bereid om zich te engageren in de samenleving. (attitudinaal) (3de graad – A stroom, B stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen hun standpunt rond het duurzaamheidsconcept voedselverlies verdedigen
- Jongeren kunnen aantonen dat voedselverlies en overconsumptie op maatschappelijk, economisch, ecologisch en sociaal vlak gevolgen heeft
Materialen en methodieken
- Basistekst voedingsdriehoek: gezonde en milieuverantwoorde voeding
- Materialen voedingsdriehoek: o.a. boodschappenlijstje en weekmenu met seizoenskalender
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 3de graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement.