Nieuwe richtlijnen voor gezonde broodjes op school

29.01.2019

Vandaag lanceren Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits en van Volksgezondheid Jo Vandeurzen een gids met nieuwe richtlijnen voor gezonde broodjes op school. Dat doen ze samen met het Vlaams Instituut Gezond Leven. De gids geeft onder meer info over de samenstelling van een gezond lunchaanbod, en tips over hoe je leerlingen kan motiveren om de gezonde keuze te maken.

Uit een bevraging van het Vlaams Instituut Gezond Leven blijkt dat 68% van de secundaire scholen belegde broodjes of boterhammen aanbiedt. Positief is dat 93% van die scholen ook groenten voorziet bij de belegde broodjes. En 76% biedt bruin of grijs brood aan. Het beleg kan wel een stuk gevarieerder. Maar waaruit bestaat het ideale broodjesaanbod op school nu eigenlijk?

Volkoren

“Volkoren blijft de standaard”, zegt Loes Neven, senior stafmedewerker gezonde voeding bij het Vlaams Instituut Gezond Leven. “Dat hoeft niet per se brood te zijn, ook volkoren wraps, pasta, rijst, couscous of quinoa behoren tot de mogelijkheden.”

Plantaardig broodbeleg

De tijd is rijp om wat variatie te brengen in het klassieke aanbod van smos ham-kaas, broodje kip-curry en martino. De gids geeft inspiratie om hier gezondere versies van te maken. Bij voorkeur zit er ook dagelijks een broodje met plantaardig beleg in het aanbod. Hiermee kan de school tegemoet komen aan jongeren die geen vlees eten of gewoon wat willen minderen. 

“In de handleiding geven we hiervoor heel wat inspiratie mee. Zoals een broodje ‘banana joy’ met pindakaas en schijfjes banaan, of een broodje ‘hummus’ met kikkererwten en gegrilde paprika”, licht Loes Neven toe. 

Groenten

Ook groenten blijven onontbeerlijk in een gezonde broodjeslunch.

“Tussen een belegd broodje stop je gemakkelijk 50 tot 100 gram groenten. Of voorzie een salad bar of een stevige groentesoep. Dat zijn aantrekkelijke en eenvoudige manieren om de groenteconsumptie op te krikken” 

Maak de gezonde keuze aantrekkelijk

Gezonde broodjes voorzien is maar één deel van het verhaal. Ook de inrichting van de refter, het prijsbeleid en de presentatie van broodjes spelen een belangrijke rol in het maken van de gezonde keuze.

“Plaats bijvoorbeeld de voorkeurbroodjes aan het begin van het buffet en zet ze vooraan, duidelijk zichtbaar. Minder goede keuzes leg je beter aan het einde van het buffet”, zegt Loes Neven. “Jongeren zijn ook heel prijsgevoelig. Maak de bruine broodjes daarom iets goedkoper dan de witte, en voorzie voordelige deals zoals soep met brood.”

Aanpassen zonder weerstand

Het belangrijkste advies van de gids? Ga niet te drastisch te werk, pas het aanbod stap voor stap aan.

“We geven ook tips hoe scholen hun aanbod van belegde broodjes op een succesvolle manier kunnen verbeteren, zonder op weerstand te botsen bij de leerlingen, het keukenpersoneel, de ouders of het schoolteam.”

Voedingsdriehoek

Deze nieuwe richtlijnen zijn gebaseerd op de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Dit gebeurde in opdracht van ministers Jo Vandeurzen en Hilde Crevits en met advies van onderwijspartners, individuele scholen, cateraars, voedingsproducenten en diëtisten. Eerder bracht het instituut al richtlijnen uit voor dranken, tussendoortjes en warme maaltijden op school. 

Meer aanbevelingen