Elke onderneming heeft haar eigenheid en specifieke context. Dat betekent dat een rookbeleid niet te kopiƫren is. Toch zijn er een aantal factoren die de kans op succes vergroten. Hou deze succesfactoren tijdens elke stap van je stappenplan in het achterhoofd.

Een van deze succesfactoren is positieve communicatie. Als acties rond roken niet goed worden aangepakt kunnen sommigen ze als negatief ervaren. Daarom: maak van je rookbeleid een positief verhaal. Leg duidelijk uit waarom je bepaalde regels of afspraken invoert. Het doel van een rookbeleid is niet om rokers te straffen.

Toon je medewerkers dat je hen wil helpen om van die sigaret af te raken door onder andere een rookstopaanbod te voorzien waarop je medewerkers vrijwillig kunnen intekenen. Als onderneming kan je de deelnemers aan het rookstopaanbod ludiek ondersteunen. De directeur kan voor het bedrijfsblad ook een ondersteunend artikel schrijven of een medewerker die gestopt is met roken kan zijn verhaal doen. Hou steeds in het achterhoofd dat de communicatie positief en ondersteunend moet zijn.

Maak hierbij gebruik van verschillende materialen en ontdek alle succesfactoren in het spinnenwebmodel.