Zorg voor een gevarieerd aanbod met keuzemogelijkheden op maat van jouw school

Organiseer beweging en sport voor alle leerlingen en op verschillende momenten.

  • Meer informatie bij MOEV

Onderbreek lang zitten in de klas, elke dag.

  • Leer (cognitieve) vaardigheden aan via beweging.
  • Gebruik werkvormen die doen bewegen.

Beweeg tussendoor in de klas (en in de naschoolse studie en opvang).

Bewegingstussendoortjes verhogen de concentratie, de aandacht en het plezier.

Actieve opdrachten

Geef actieve opdrachten in plaats van studie als een leraar afwezig is.

Stimuleer fietsen en wandelen.

  • Organiseer fiets- of verkeerslessen.
  • Zorg voor een veilige omgeving door bijvoorbeeld vrijwilligers in te schakelen.
  • Voorzie fluohesjes en helmen.
  • Organiseer schooluitstappen indien mogelijk met de fiets of te voet.

Bied leerlingen die ’s middags de school verlaten, ideeën aan om hun pauzes actief in te vullen.

  • wandelparcours
  • parken op wandel- en fietsafstand
  • PARKOURS in samenwerking met leerkrachten lichamelijke opvoeding
  • broodjeszaken met gezond aanbod in buurt
  • middagsportaanbod van sportclubs in de buurt ...

Zorg voor genoeg stimulerend materiaal.

Welk materiaal?

  • inspiratieboxen van MOEV: de boxen inspireren elke school om een kwalitatief bewegingsaanbod te voorzien.
  • lege dozen: stapelen, omver gooien, erdoor kruipen, knutselen ...
  • lakens en dekens: kampen bouwen, parachute spelen, knutselen ...
  • klein materiaal (bierviltjes, rietjes, plastiek buizen, netten, kranten, wasknijpers, linten, blokken, pantykous met balletje of papierprop in ...): zwieren, slaan, werpen ...
  • keukenmateriaal (soeplepels, bekers, pannen, vergiet, bakjes, plastic zakken, plastic flessen, rijstkorrels ...): stapelen, muziek maken ...
  • verkleedkoffer (oude, nette kleren en schoenen) met grote spiegel
  • zakjes met verrassingen (flesjes, doosjes, zonnebrillen, pluimpjes, schoenen, papier, bolletjesplastiek ...)
  • ballen (plastic ballen, strandballen, softballen, ballen met noppen, ballen met belletjes in, ballonnen, zeepbellen ...)
  • hoepels, kegels, fietsbanden ...

Meer tips nodig?

  • Kies materiaal dat aangepast is aan de leeftijd en de motorische ontwikkeling van de leerlingen.
  • Kies draagbaar materiaal.
  • Is er in de buurt een spelotheek waar je materiaal kan ontlenen?
  • Observeer de interesses van de leerlingen. Speel daarop in.
  • Varieer het aanbod. Kies bijvoorbeeld per week andere materialen. Beperk de keuze, vergroot het plezier.
  • Verdeel het materiaal bijvoorbeeld per zone.
  • Geef het materiaal een vaste plek, zodat leerlingen zelf materiaal kunnen nemen en terugzetten volgens de afspraken.
  • Maak een inventaris van de materialen. Deel die lijst met collega’s. Zo is iedereen op de hoogte van het aanbod in de hele school.
  • Stal je de materialen mooi en netjes uit? Dan kiezen leerlingen rustig en zorgvuldig. Liggen de materialen allemaal samen in een bak door elkaar? Dan rommelen de leerlingen maar wat. De materialen gaan dan ook veel sneller stuk.
  • Speelkoffers geven duidelijkheid en structuur:
    • circus: diabolo, hoepels, jongleerballetjes, kegels ...
    • springen: springtouw, hinkelkrijt, springzak ...
  • MOEV leent speelkoffers uit tegen een democratische prijs.
  • Maak instructies bij het materiaal, met tekst of foto’s.
  • Besteed je budget aan één blikvanger. Denk aan speel- en klimkussens, een grote reuzenbal, een basketring, trampoline ...
  • Ga op zoek naar tweedehands spelmateriaal en verkleedmateriaal (ouders, tweedehandswinkels …). Let op de veiligheid (loshangende onderdelen) en de hygiëne (wasbaar).
  • Controleer het materiaal dat er is voor je iets nieuws koopt.
  • Vraag advies aan de preventieadviseur.