Je goed voelen

Als je de geluksdriehoek bekijkt, zie je dat er bij het bouwblok ‘je goed voelen’ de vraag wat helpt je om je gedachten los te laten staat. Wanneer we te veel in ons hoofd leven of we niet tot rust kunnen komen met alle drukte om ons heen, voelen we ons meestal niet zo goed. We kunnen ons natuurlijk proberen te trainen in bijvoorbeeld positief denken, maar vervelende of gewoon heel erg aanwezige gedachten gaan er toch (af en toe) komen. Daar kunnen we verder weinig aan doen!

Maar áls ze er zijn, hoeven ze ons niet over te nemen en kunnen we er vanop een veilige afstand naar proberen te kijken. Dan zijn ze er nog wel, maar wegen ze minder zwaar door.

Bovendien leven we heel erg vaak in ons hoofd, waardoor we de buitenwereld en het hier en nu wat uit het oog lijken te verliezen. Je gedachten loslaten, dat is dus ook uit je hoofd komen, je aandacht richten op de wereld rondom je en opgaan in de activiteit.

Mindfulness kan hierbij helpen; ook in de klas.

Meer weten over ‘je goed voelen’?

Eenvoudige oefeningen op kindermaat

Mindfulness klinkt je misschien wel als moeilijk, groots of zweverig in de oren? Dat hoeft het allemaal niet te zijn.
Mindfulness, of op een bewuste manier naar de zaken leren kijken, kan ook gewoon leuk zijn en zit in kleine dingen.
Het is een vaardigheid die getraind kan worden. Zoals bij vele vaardigheden is jong geleerd oud gedaan én is herhaling de bron van alle wijsheid. Het is dus een goed idee om er in de klas mee aan de slag te gaan.

Op deze pagina verzamelde Klasse enkele eenvoudige oefeningen die jullie samen in de klas kunnen toepassen.

Ontspanning als prettige bijwerking

Hoewel ontspanning of relaxatie niet de hoofddoelen van mindfulness zijn, is het voor vele mensen wel het gevolg.
Je kan het dus inzetten in de klas wanneer je voelt dat de spanning of stress toeneemt.
Anderzijds toont onderzoek aan dat mindful kunnen zijn en dus vanop een veilige afstand naar je gedachten kunnen kijken, ook beschermt tegen stress en spanning. Dubbele winst, dus!

De aanhouder wint

Het klinkt misschien logisch, maar we zeggen het wel graag duidelijk: van een enkel keertje heel erg bewust een appel te tekenen, zullen je leerlingen niet plots helemaal mindful in het leven staan (en jij ook niet).
Om er meer dan gewoon een leuk, lekker én gezond (de appel, snap je ‘m?) tussendoortje van te maken, bouw je zulke oefeningen en momentjes dus het best in tijdens het schooljaar, bijvoorbeeld op een vast moment tijdens de dag en/of week. Op deze manier wordt het iets normaals dat jullie doen en staat het los van specifieke gebeurtenissen.

Daarnaast zou je bepaalde oefeningen of technieken ook wat gerichter kunnen toepassen: doe bijvoorbeeld de High Five wanneer er veel onrust is in de klas of de Klok net voor een toets.

    Mindfulness is niet dé oplossing

    Mindful kunnen zijn is een vaardigheid die vele voordelen kent, maar is dus niet dé enige oplossing om met stress te leren omgaan. We mogen die verantwoordelijkheid namelijk niet enkel en alleen bij de leerlingen leggen. Mindfulness kan je leerlingen helpen hun gedachten los te laten, maar vergeet niet om aanvullend sterk te investeren in een veilige omgeving voor je leerlingen. Een stressvrije (of -arme), veilige, warme, groeigerichte … omgeving creëren is een gedeelde verantwoordelijkheid.

    Doelgroep

    Aanbevolen voor het lager onderwijs.