jezelf kunnen zijn
Ik stimuleer mijn leerlingen zodat ze ...
… zichzelf kunnen zijn in de klas.
Kan je iemand anders zijn dan jezelf? Jazeker, je kan toneelspelen of een ander gezicht opzetten. Maar dit heeft een keerzijde: je zet jezelf in de schaduw. ‘Jezelf kunnen zijn’ is één van de drie bouwblokken van geluk. Wanneer leerlingen zichzelf kunnen zijn in de klas, draagt dit bij tot een klasklimaat waarin leerlingen de basis leggen om (samen) gelukkig te zijn. Bovendien bestaat er een link tussen geluk en de mate waarin leerlingen openstaan om bij te leren of nieuwe kennis te verwerven. Geluk en leren gaan dus hand in hand. Meer concreet gaat dit over:
We weten wat iedereen belangrijk vindt!
Weten wat je wil en waar je voor staat, is een belangrijk aspect van een gelukkig leven. Ieder van ons wil een leven dat ertoe doet, dat betekenis heeft. Jonge kinderen zijn zich hier misschien nog niet van bewust of hebben er geen idee van wat dit kan betekenen. Een belangrijke eerste stap is daarom om hier vanaf jonge leeftijd bij stil te staan en erover na te denken.
Met deze competentie leren de leerlingen te zoeken naar wat ze belangrijk vinden in het leven (betekenisgeving). Door ruimte te laten voor reflectie en uitwisseling (Wat is belangrijk voor me? Wat is belangrijk voor anderen? Wat is belangrijk voor de wereld?), kan je leerlingen ondersteunen in het ontdekken en benoemen van wat ze waardevol vinden.
We geloven in onszelf
Misschien zijn er leerlingen in jouw klas die denken dat er helemaal niets is om trots op te zijn. Maar ho ho ho: deze leerlingen hebben het mis. Want iedereen heeft sterktes, alleen hebben sommige leerlingen daar misschien niet zoveel aandacht voor.
Een positieve mindset is belangrijk om jezelf te kunnen zijn. Een klas met leerlingen die weten waar ze trots op zijn, draagt bij aan een gelukkige klas. Als leerkracht kan je leerlingen ondersteunen om met een positieve bril naar zichzelf te kijken. Hierdoor leren ze hun eigen sterktes te herkennen en waarderen. Het resultaat is een klas met leerlingen die vertrouwen in zichzelf hebben en optimistisch zijn over hun eigen groeikracht.
We gaan voor onze doelen
Hebben je leerlingen een specifiek doel voor ogen? Iets dat ze absoluut willen doen, waar ze volledig voor willen gaan? Wanneer leerlingen geëngageerd zijn, geraken ze ver. En als ze weten waarom ze iets willen doen, is het gemakkelijker om ervoor te blijven gaan. En dit ondanks de mogelijke hindernissen die ze onderweg zullen tegenkomen.
Een positieve mindset en bewust doelen opstellen, helpen leerlingen om een duidelijker beeld te krijgen over wat ze willen bereiken en welke stappen ze hiervoor moeten ondernemen. Ze zullen met meer goesting aan de slag gaan en de kracht vinden om voluit voor deze doelen te gaan. En dit met het besef dat deze doelen niet zonder hindernissen of het maken van fouten bereikt kunnen worden.
Hoe kan ik hier als leerkracht mee aan de slag?
Het bovenstaande klinkt heel mooi, maar is niet iets dat op 1-2-3 bereikt wordt. In dit verhaal is het proces minstens even belangrijk als het einddoel. Elk (bouw)steentje dat je jouw leerlingen kan meegeven, is waardevol. Betekent dit dat het hele leerplan omgegooid moet worden? Helemaal niet. Kleine gewoontes maken een wereld van verschil. En die komen het best tot hun recht in een warm klasklimaat dat een groeigerichte, positieve mindset aanmoedigt
Wat zijn deze kleine gewoontes precies? Denk bijvoorbeeld aan het geven van groeigerichte feedback op toetsen en taken of een plek geven aan frustraties en talenten.