Bouwblok jezelf kunnen zijn

Een compliment, dikke duim of schouderklopje krijgen kan op bepaalde dagen een wereld van verschil maken.

Maar het is meer dan enkel een goed gevoel krijgen: het vergroot ons (zelf)vertrouwen en draagt bij tot een optimistische blik op onszelf en de wereld. En deze roze bril beschermt ons dan weer tegen de negatieve gevolgen van stress en vergroot de groeimindset.

Straffe dingen, die complimenten!
En zeker wanneer je weet dat niet enkel het ontvangen, maar ook het géven van complimenten deugd doet.

Vandaar onze slogan: elke dag complimentendag.

Meer weten over 'jezelf kunnen zijn?

De complimentenboom in de Japanse school

De Japanse school in Brussel voegt de daad bij het woord: de directeur himself schrijft iedere dag complimentjes op papieren bloemen. Deze bloemen vormen samen een complimentenboom en geven de leerlingen iedere dag “een douche van complimenten”, vanuit het (terechte) geloof dat mensen meer kunnen bereiken door te focussen op het positieve in plaats van op alles wat er fout kan gaan.

Complimenten in jouw klas

Papieren bloemen beschrijven en ophangen in de klas is natuurlijk maar één van de (leuke) manieren om complimenten een prominente plek te geven in de klas. Enkele opties zijn:

  1. Een complimentenposter voor iedere leerling. Motiveer je klas om op gezette tijden complimenten op mekaars poster te schrijven, kleven, tekenen …
  2. Complimentenspaarpot. Iedere leerling heeft een ‘spaarpot’ waar kleine briefjes met complimenten in gestopt kunnen worden.
  3. Complimentenrondje. Op het einde van de dag geeft iedere leerling een compliment aan zijn/haar buur. Zo komt zeker iedereen aan de beurt.
  4. Gratis complimenten! Maak een poster met leuke complimentjes die leerlingen (én leerkrachten) kunnen afscheuren en aan mekaar kunnen geven. Creatieve voorbeelden vind je hier.

Rol van de leerkracht

Allereerst: complimenten in ontvangst nemen (en geven) natuurlijk!
En daarnaast erover waken dat het geven van complimenten het doel (een positieve groeimindset activeren en verbondenheid creëren) niet voorbijschiet.

Uiteraard klikt het beter met die ene klasgenoot dan met de andere, maar we willen met complimenten net eendracht en positiviteit zaaien en niet voor verdeeldheid en kliekjesvorming zorgen.

Zorg er dus voor dat niemand uit de boot kan vallen en dat zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van de uitgedeelde complimenten ongeveer gelijk verdeeld is.