Motivatiekaartjes

Schouderklopjes en de juiste feedback helpen om je goed in je vel te voelen, en om persoonlijke doelen te blijven nastreven die je wilt bereiken.
Paul Kirschner (hoogleraar onderwijspsychologie) onderscheidt verschillende vormen van feedback, maar stelt dat kennisontwikkelende feedback het beste werkt. “Je erkent de kennis die je leerlingen al hebben. Je inspireert ze om meer en dieper te denken én te leren. Je confronteert ze met het werk dat nog nodig is om iets onder de knie te krijgen. Je onderzoekt hoe een leerling denkt en waar zijn kennislacunes liggen.”
De motivatiekaartjes zetten je op het juiste spoor en openen de weg naar motivatie, persoonlijke doelen en … een verhoogd mentaal welbevinden!
Motiveer je leerlingen met deze kaartjes
Wil je het beste halen uit je leerlingen? Geef regelmatig een schouderklopje. Met een positief klimaat creëer je ruimte voor leren en voor kennisontwikkelende feedback.
Met deze kaartjes van Klasse (www.klasse.be) toon je je leerlingen dat je in ze gelooft.
Extra kaartjes van de leerlingen!
Waarom stoppen bij complimentjes die worden gegeven van leraar naar leerling? Ons lijkt het net leuk om hiermee te starten als goed voorbeeld, maar nét nog een stapje verder te gaan.
Laat leerlingen extra motivatiekaartjes maken voor zichzelf, want compassievolle schouderklopjes voor jezelf werken heel goed voor het zelfvertrouwen en het zelfbeeld. Enkele voorbeelden:
- “Ik ben goed bezig (ook al zeggen ze van niet😉)”
- “Het sterkste wat ik kan doen: vallen en dan weer opstaan!”
- “Ik sprankel!”
- “Ik heb eruit geleerd, en dat is het allerbelangrijkste!”
- …
Of laat leerlingen motivatiekaartjes voor elkaar maken. Laat die peer support maar groeien!
Lees het interview met de expert
Op de website van Klasse vind je het interview met Paul Kirschner, die pleit voor kennisontwikkelende feedback.
