Samen met je klas kunnen jullie een context creëren waarin jullie oog hebben voor mentaal welbevinden én hierop inzetten. Daar doe je niet enkel je klas, maar ook jezelf een plezier mee. Je plukt hier met andere woorden ook zelf de vruchten van. En dat is zeker het geval wanneer je het concept practice what you preach hoog in het vaandel draagt.

Het is namelijk geen keuze die je moet maken: het gaat niet over óf je eigen welbevinden óf dat van je leerlingen. Beide zijn uiteraard even belangrijk. Opdat je als leerkracht je werk goed kan uitoefenen, is het belangrijk dat je je goed in je vel voelt. Niet enkel als leerkracht, maar ook als mens.

De geluksdriehoek, met de drie bouwblokken en de oranje bol, kan ook voor jou een waardevol kompas vormen.

Verlies jezelf, je eigen noden en mentaal welbevinden dus niet uit het oog. Maak tijd vrij om de bouwblokken stevig op te bouwen, en om te werken aan je eigen gereedschapskoffertje om met de oranje bollen om te kunnen gaan.

Iconen geluksdriehoek

Bovenstaande vragen die bij de geluksdriehoek staan, kunnen je aan het denken zetten en helpen je zo al een eindje op weg. Maar aangezien weten niet voldoende is, bieden we op geluksdriehoek.be ook concrete oefeningen en handvatten aan. Zo kan je er écht mee aan de slag gaan. Je vindt er:

  • Behapbare informatie over verschillende relevante thema’s (o.a. stress, angst, burn-out, positiviteit, veerkracht …) en levensmomenten (verlies, ouderschap, werkloosheid).
  • De geluksmaat, de test die je geluk in kaart brengt en scores geeft per bouwblok.
  • Oefeningen waarmee je zelf aan de slag kan gaan.
  • Een veelheid aan andere tools die van pas kunnen komen, gaande van filmpjes en podcasts tot artikels en ontspanningsoefeningen.
  • Verwijzingen naar andere relevante organisaties.
  • Een gratis e-learning die je helemaal meeneemt in de wereld van de geluksdriehoek.

Geen zin om (nog) verder te surfen?
We geven hier alvast enkele handvatten mee:

  • Mensen zijn sociale wezens en hebben nood aan contacten met anderen. En dat werkt in 2 richtingen: maak of neem contact op met anderen wanneer je er nood aan hebt en durf je kwetsbaar op te stellen. Heb je een drukke, stresserende dag achter de rug? Deel het dan gerust met je collega’s. Het zoeken van sociale steun is één van de meest krachtige copingstrategieën. Wees er anderzijds ook voor anderen en niet enkel wanneer het wat minder gaat. Onderzoek toont aan dat af en toe sympathieke dingen doen voor anderen wonderen (vergeef ons de overdrijving) oplevert voor jouw geluksgevoel én dat van de ander! Inspiratie voor deze random acts of kindness vind je hier.
  • Positieve gevoelens, zoals blijdschap, rust, liefde, enthousiasme, … voelen niet enkel goed, maar kunnen ook een buffer vormen tegen negatievere gevoelens, zoals stress. Een les achter de rug waarin alle puzzelstukjes op hun plaats vielen? Een heerlijke avondje met vrienden achter de rug? Zet in op die positieve gevoelens en ervaringen, ga ernaar op zoek en vooral: beleef ze ten volle! Koester ze, met andere woorden.
  • Mensen voelen zich goed in hun vel wanneer ze dingen doen die ze effectief belangrijk en waardevol vinden. Wat is dat voor jou? Handel je daar voldoende naar? Vaak zijn deze waardevolle gedragingen gekoppeld aan interesses en talenten. Wat zijn jouw talenten? Hoe kan je ervoor zorgen dat je deze ontwikkelt en benut, ook op de werkvloer? Met deze talentenkaart van Klasse breng je de talenten van jullie lerarenteam in kaart en via de VIA test breng je jouw sterke kanten tot leven.
  • Dé oplossing om met moeilijkheden en problemen (oranje bollen, dus) om te gaan bestaat niet. Zie het eerder als een gereedschapskoffertje: je wil dat er én voldoende tools inzitten én dat je weet welke je wanneer het best inzet. Tijdens een lesmoment is het bijvoorbeeld (meestal?) niet mogelijk om je even af te reageren op een boksbal, terwijl dat thuis misschien wel kan. Wat is er dan wel mogelijk? En welke andere opties zijn er nog, moest het ene niet werken? Zoek, test uit, oefen … en word je meer en meer bewust van je vaardigheden.

Er zijn voor collega’s

Net zoals een klas geen eiland op zich is, maar deel uitmaakt van een groter geheel (de school), ben jij als leerkracht niet zomaar een vrijstaande pion: je maakt deel uit van een team.

Dat betekent dat jullie er (kunnen) zijn voor mekaar. Belangrijke vragen die bij de geluksdriehoek worden gesteld zijn niet voor niets: ‘bij wie vind je steun?’ én ‘hoe beteken je iets voor anderen?’.

Collega’s blijven natuurlijk collega’s (en soms ook vrienden): jullie kunnen en hoeven mekaar geen hulpverlening aan te bieden! Tijd maken voor mekaar en naar elkaar luisteren is écht al veel. Waarom niet ‘cirkelen’ als lerarenteam? In zo’n kringgesprek is er alle ruimte om te spreken en te luisteren. Doe dit zeker ook wanneer “alles prima” gaat! Door dat gevoel van contentement te delen, wordt dat vaak nog plezanter.

Merk je op dat een collega een minder moment heeft? Spreek hem/haar dan gerust aan; daar is zelden iets verkeerd aan. Er zijn wel enkele vuistregels aan verbonden. Deze kan je raadplegen op Dezorgsamen: hoe kan je signalen opmerken? Hoe ga je het gesprek aan? Wat doe je het best wel/niet? … Aan de hand van stellingen en filmpjes krijg je handvatten aangereikt.

Kan je team wel wat schwung gebruiken na alle afstandslessen, lockdowns en maatregelen? Pimento ontwikkelde speciaal hiervoor Quaranteam!

En met de bedankbuttons van Opgroeien geef je je collega’s een welverdiende schouderklop.