De kleur van emoties
Overzicht
Opzet | Deelnemers gaan creatief aan de slag met hun eigen emotiepotjes. Via muziek en expressief tekenen ontdekken ze hoe emoties eruit kunnen zien en welke ruimte ze innemen. Daarna vullen ze hun persoonlijke potjes met kleuren, vormen en texturen die passen bij hun gevoelens: hoe ziet boosheid eruit, welke kleur heeft blijdschap, en welke emotiepotjes raken snel vol of blijven leeg? Tot slot wisselen ze ervaringen uit en ontdekken ze hoe belangrijk het is om emoties op tijd ruimte te geven. Een speelse, verrassende manier om emoties zichtbaar én bespreekbaar te maken. |
Doel | Deelnemers:
|
Competentie | Emotieregulatie en het herkennen van emoties |
Duur | 30 min – 1 uur |
Soort werkvorm | uitwisselen | creatief | doen en ervaren | reflecteren | rustgevend | leren en ontdekken |
Voorbereiding | Materialen voor tijdens de sessie afprinten:
Materialen voor tijdens de sessie voorzien:
|
Waarom deze geluksmaker? (intro voor de groep)
Doe deze geluksmaker bij voorkeur na de geluksbabbel over de 'oranje bol'.
Leg kort het idee van de 'oranje bol' uit, dat kadert binnen de geluksdriehoek. Vertel dat we vandaag focussen op emoties, hoe ze eruitzien en hoe we daarmee omgaan.
Vertel in je eigen woorden:
We voelen elke dag allerlei emoties. Blij, boos, bang, verdrietig, zenuwachtig, hoopvol, … soms veel tegelijk, soms bijna niets. We zijn er ons niet altijd bewust van. Sommige gevoelens laten we gemakkelijk zien, andere stoppen we weg. Maar als we te veel emoties blijven ‘opkroppen’, wordt het op de duur te veel en kan ons potje overlopen.
In deze oefening gaan we stilstaan bij onze emoties en geven we ze vorm en kleur. Niet met woorden, maar met beelden. Elk potje op het blad stelt een emotie voor. Door die in te kleuren of op te vullen met texturen, ontdek je hoe die emotie er voor jou uitziet en hoeveel ruimte ze inneemt.
Wat zit er in jouw potjes? Wat loopt er over? Wat blijft altijd bijna leeg?