Discussie
Meer info over deze techniek
Discussiëren kan met veel soorten groepen, mensen of profielen én over alle mogelijke thema’s. Deelnemers hebben wel een minimum aan kritische, functionele en interactieve vaardigheden nodig: zo moeten ze hun gedachten, emoties en ideeën verbaal kunnen uiten, om kunnen gaan met sociale druk en in staat zijn om informatie te evalueren. Daarnaast moeten ze ook respect hebben voor elkaars mening.
Vergelijkbare technieken
- Elaboratie helpt om mensen betekenis te doen geven aan bepaalde dingen, door erover na te denken.
Hoe pas je deze techniek toe?
Een discussie hoeft niet altijd fysiek te gebeuren. Natuurlijk heeft dat wel enkele voordelen: je krijgt meteen feedback en ziet wie actief mee doet en wie niet. Een online discussie kan ook voordelen hebben: de deelnemer moet zich niet verplaatsen, zit in een eigen omgeving en voelt zich zo waarschijnlijk veiliger. Anderzijds kunnen er wel wat barrières zijn. Deelnemers kunnen het gevoel hebben minder betrokken te zijn als ze via een scherm discussiëren en het kan moeilijker zijn om aandachtig te blijven. Ook de barrière om iets uit te spreken tegen mensen die je niet lijflijk ziet (omdat je enkel je eigen scherm ziet), kan groter zijn. Daarnaast zijn er nog andere aandachtspunten, zoals privacy, mogelijke opname,... Bij live discussies via digitale overlegplatformen zoals Teams, Zoom,... waarbij camera’s gebruikt worden, kan je enkele drempels wegnemen door de deelnemers in kleinere groepjes te verdelen.
Er bestaan veel uitgewerkte werkvormen waarbij de techniek ‘discussie’ gebruikt kan worden. Op bijvoorbeeld de website van de Ambrassade vind je een toffe collectie. Ook de 2 delen van ‘Het Groot Werkvormenboek’ (2016 en 2018) bieden een bonte verzameling aan werkvormen.
Praktische tips voor een gespreksleider
Er zijn heel wat aandachtspunten bij het organiseren van een discussie en suggesties voor de rol van een gespreksleider. We delen er hier een aantal. Bij de referenties vind je de linken naar meer.
1. Voor Open
2. Tijdens Open
3. Afronding Open
Inspirerende voorbeelden
Leerlijn Alcohol
In de leerlijn alcohol voor de 1e graad van het secundair onderwijs wordt aanbevolen om discussies te organiseren over sociale normen rond alcoholgebruik. Jongeren hebben namelijk vaak een verkeerde perceptie als het gaat over alcoholgebruik van peers. Dit kan onder andere doorprikt worden met de techniek ‘discussie’.
Lespakket geluksdriehoek
In les 6, ‘Zoektocht naar geluk’ uit het lespakket van de geluksdriehoek, wordt discussie toegepast. Eerst wordt de klas in verschillende groepjes opgedeeld. In elk groepje werken de leerlingen rond een bepaald onderwerp: ze tekenen of noteren wat ze associëren met bepaalde ideeën of concepten (zoals bv. ‘blij’, ‘geluk’) en vergelijken elkaars resultaten (wat hen activeert). Daarna bekijken de leerlingen in hun groepje de stellingen die op het werkblad staan en discussiëren ze over wat ze er zelf van vinden.
Praatplaten Gezond Wonen
Een praatplaat kan helpen om op een laagdrempelige manier een groepsgesprek te voeren omdat ze visueel zijn uitgewerkt en geen tekst bevatten. Zo kunnen er bijvoorbeeld babbelmomenten georganiseerd worden over gezond wonen gericht op senioren, mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties of nieuwkomers. De tekeningen en bijhorende vragen zorgen voor een aanleiding om te praten over het binnenmilieu in de verschillende ruimtes van een woning.
Referenties
- Aritonang, A. I. (2022, November). Interaction and Communication in the Online Learning Process during the Covid-19 Pandemic. In Proceedings Of International Conference On Communication Science, (Vol. 2, No. 1, pp. 772-781)
- Cavinato, A. G., Hunter, R. A., Ott, L. S., & Robinson, J. K. (2021). Promoting student interaction, engagement, and success in an online environment. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 413(6),1513-1520
- Managing Difficult Classroom Discussions. (n.d.). Center for Innovative Teaching and Learning. https://citl.indiana.edu/teaching-resources/diversity-inclusion/managing-difficult-classroom-discussions/index.html
- Petty, R. E., Barden, J., & Wheeler, S. C. (2009). The elaboration likelihood model of persuasion: Developing health promotions for sustained behavioral change. Emerging theories in health promotion practice and research, 2, 185-214.
- Schmidt, H. G., De Volder, M. L., De Grave, W. S., Moust, J. H., & Patel, V. L. (1989). Explanatory models in the processing of science text: The role of prior knowledge activation through small-group discussion. Journal of Educational Psychology, 81(4), 610.
- Tips on Facilitating Effective group Discussions | Sheridan Center | Brown University. (n.d.). https://www.brown.edu/sheridan/teaching-learning-resources/teaching-resources/classroom-practices/learning-contexts/discussions/tips ;
- Van Blankenstein, F. M., Dolmans, D. H., Van der Vleuten, C. P., & Schmidt, H. G. (2013). Relevant prior knowledge moderates the effect of elaboration during small group discussion on academic achievement. Instructional Science, 41, 729-744
Auteur: Eva Decock (Vlaams Instituut Gezond Leven vzw) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten.