Meer info over deze techniek

Discussiëren kan met veel soorten groepen, mensen of profielen én over alle mogelijke thema’s. Deelnemers hebben wel een minimum aan kritische, functionele en interactieve vaardigheden nodig: zo moeten ze hun gedachten, emoties en ideeën verbaal kunnen uiten, om kunnen gaan met sociale druk en in staat zijn om informatie te evalueren. Daarnaast moeten ze ook respect hebben voor elkaars mening.

    Hoe pas je deze techniek toe?

    Een discussie hoeft niet altijd fysiek te gebeuren. Natuurlijk heeft dat wel enkele voordelen: je krijgt meteen feedback en ziet wie actief mee doet en wie niet. Een online discussie kan ook voordelen hebben: de deelnemer moet zich niet verplaatsen, zit in een eigen omgeving en voelt zich zo waarschijnlijk veiliger. Anderzijds kunnen er wel wat barrières zijn. Deelnemers kunnen het gevoel hebben minder betrokken te zijn als ze via een scherm discussiëren en het kan moeilijker zijn om aandachtig te blijven. Ook de barrière om iets uit te spreken tegen mensen die je niet lijflijk ziet (omdat je enkel je eigen scherm ziet), kan groter zijn. Daarnaast zijn er nog andere aandachtspunten, zoals privacy, mogelijke opname,... Bij live discussies via digitale overlegplatformen zoals Teams, Zoom,... waarbij camera’s gebruikt worden, kan je enkele drempels wegnemen door de deelnemers in kleinere groepjes te verdelen.

    Er bestaan veel uitgewerkte werkvormen waarbij de techniek ‘discussie’ gebruikt kan worden. Op bijvoorbeeld de website van de Ambrassade vind je een toffe collectie. Ook de 2 delen van ‘Het Groot Werkvormenboek’ (2016 en 2018) bieden een bonte verzameling aan werkvormen.


      Praktische tips voor een gespreksleider

      Er zijn heel wat aandachtspunten bij het organiseren van een discussie en suggesties voor de rol van een gespreksleider. We delen er hier een aantal. Bij de referenties vind je de linken naar meer.

      1. Voor

      • Denk na over het doel van de discussie. Wat wil je bereiken? Communiceer dit en geef ook de context mee aan de groep, zodat er duidelijkheid heerst en er geen twijfel is tijdens de discussie.
      • Ga na of het onderwerp dat je koos past bij de doelgroep.
      • Je kunt een voorbereidende taak geven: laat de deelnemers info opzoeken over het onderwerp; een oefening of taak voltooien die hen doet begrijpen hoe je je eigen standpunt naar voor brengt op een respectvolle manier en hoe je dat van een ander begrijpt zonder inmenging van die emotie/de situatie.

      2. Tijdens

      • Stel samen met de groep regels op. Bijvoorbeeld:
        • Alles wat hier gezegd wordt, blijft binnen de groep.
        • Luister respectvol, onderbreek elkaar niet.
        • Geef iedereen de kans om te spreken.
        • Gebruik geen provocerende, uitlokkende of kwetsende taal.
        • Stel verdiepende vragen als je iets niet begrijpt: ga er niet vanuit dat je de gedachten van een ander kan lezen.
        • Gebruik informatie uit betrouwbare bronnen.
        • Verwacht niet dat mensen in naam van een groep (status, gender, etnische groep,...) spreken.
      • Voorzie een kader en startpunt: bereid enkele startvragen voor waarop er niet slechts 1 goed antwoord is. In sommige gevallen is het slim om niet te vragen naar hun opinies over een onderwerp, maar naar de standpunten die ze al hebben gehoord.
      • Leid de discussie actief: volg de discussie en hou je klaar om verduidelijking te vragen, extra vragen te stellen, deelnemers te herinneren aan de afspraken en de discussie terug naar de vooropgestelde doelen te gidsen.
      • Kaart moeilijkheden aan: soms is er terughoudendheid om te discussiëren. Vraag de doelgroep waarom het zo moeilijk is en probeer jouw eigen ongemakkelijkheid ook aan te kaarten. Zo voelen deelnemers zich comfortabeler met hun eigen ongemak.
      • Voorzie structurele mogelijkheden voor reflecteren en nieuwe input:
        wanneer de discussie taant en blijft hangen in een bepaalde sfeer, is het ideaal om de deelnemers even een opdracht te geven om te reflecteren en met een ‘frisse blik’ terug aan de discussie te laten beginnen. Vraag bijvoorbeeld om nog enkele onderwerpen te noteren die nog niet aan bod zijn gekomen, welke nog interessant kunnen zijn. Breng die na overleg per 2 in de discussie. Een korte pauze kan ook helpen om emoties en spanningen tot rust te laten komen.
      • Wees klaar om de discussie te verschuiven:
        soms wordt het te intens, zijn er enkele deelnemers te emotioneel of gaat het niet meer over het vooropgestelde onderwerp. Helpen jouw andere initiatieven niet om het gesprek terug in de juiste richting te gidsen? Grijp dan in en probeer de discussie af te sluiten zodat het niet erger wordt. Je kan dit dan wel verplaatsen naar een later moment. Dit is iets vaker het geval bij spontane discussies.
      • Blijf als gesprekleider neutraal, zodat je deelnemers niet beïnvloedt.
      • Grijp in wanneer ongepast taalgebruik wordt gebruikt:
        hoe moeilijk het ook lijkt, als één van de deelnemers taalgebruik hanteert dat niet door de beugel kan, laat je dit niet passeren. Weet je niet wat je moet zeggen? Vind hier inspiratie.

      3. Afronding

      • Vat de discussie samen: laat deelnemers de discussie op het einde zelf samenvatten. Zo weet je wat ze ervan hebben onthouden én kunnen de deelnemers enige cognitieve (of emotionele) dissonantie wat verwerken.
      • Reflecteer op de gespreksdynamiek: vraag de deelnemers wat ze graag anders hadden gezien van hun eigen gedrag of van de groep en hoe ze hebben deelgenomen aan de discussie.
      • Deel relevante bronnen als je merkt dat de deelnemers bij een negatieve ervaring toch nog nood hebben aan meer.

      Inspirerende voorbeelden

      Leerlijn Alcohol

      Leerlijn alcohol

      In de leerlijn alcohol voor de 1e graad van het secundair onderwijs wordt aanbevolen om discussies te organiseren over sociale normen rond alcoholgebruik. Jongeren hebben namelijk vaak een verkeerde perceptie als het gaat over alcoholgebruik van peers. Dit kan onder andere doorprikt worden met de techniek ‘discussie’.

      Lespakket geluksdriehoek

      Lespakket geluksdriehoek

      In les 6, ‘Zoektocht naar geluk’ uit het lespakket van de geluksdriehoek, wordt discussie toegepast. Eerst wordt de klas in verschillende groepjes opgedeeld. In elk groepje werken de leerlingen rond een bepaald onderwerp: ze tekenen of noteren wat ze associëren met bepaalde ideeën of concepten (zoals bv. ‘blij’, ‘geluk’) en vergelijken elkaars resultaten (wat hen activeert). Daarna bekijken de leerlingen in hun groepje de stellingen die op het werkblad staan en discussiëren ze over wat ze er zelf van vinden.

      Praatplaten Gezond Wonen

      Praatplaat gezond wonen

      Een praatplaat kan helpen om op een laagdrempelige manier een groepsgesprek te voeren omdat ze visueel zijn uitgewerkt en geen tekst bevatten. Zo kunnen er bijvoorbeeld babbelmomenten georganiseerd worden over gezond wonen gericht op senioren, mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties of nieuwkomers. De tekeningen en bijhorende vragen zorgen voor een aanleiding om te praten over het binnenmilieu in de verschillende ruimtes van een woning.

      Referenties

      • Aritonang, A. I. (2022, November). Interaction and Communication in the Online Learning Process during the Covid-19 Pandemic. In Proceedings Of International Conference On Communication Science, (Vol. 2, No. 1, pp. 772-781)
      • Cavinato, A. G., Hunter, R. A., Ott, L. S., & Robinson, J. K. (2021). Promoting student interaction, engagement, and success in an online environment. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 413(6),1513-1520
      • Managing Difficult Classroom Discussions. (n.d.). Center for Innovative Teaching and Learning. https://citl.indiana.edu/teaching-resources/diversity-inclusion/managing-difficult-classroom-discussions/index.html
      • Petty, R. E., Barden, J., & Wheeler, S. C. (2009). The elaboration likelihood model of persuasion: Developing health promotions for sustained behavioral change. Emerging theories in health promotion practice and research, 2, 185-214.
      • Schmidt, H. G., De Volder, M. L., De Grave, W. S., Moust, J. H., & Patel, V. L. (1989). Explanatory models in the processing of science text: The role of prior knowledge activation through small-group discussion. Journal of Educational Psychology, 81(4), 610.
      • Tips on Facilitating Effective group Discussions | Sheridan Center | Brown University. (n.d.). https://www.brown.edu/sheridan/teaching-learning-resources/teaching-resources/classroom-practices/learning-contexts/discussions/tips ;
      • Van Blankenstein, F. M., Dolmans, D. H., Van der Vleuten, C. P., & Schmidt, H. G. (2013). Relevant prior knowledge moderates the effect of elaboration during small group discussion on academic achievement. Instructional Science, 41, 729-744

      Psychosociale competenties
      Kennis
      Kritische vaardigheden
      Interactieve vaardigheden
      Reflectieve drijfveren
      Attitudes
      Uitkomstverwachting
      Risicoperceptie
      Sociale rol en identiteit