Meer info over deze techniek

Theoretische onderbouwing

Het Elaboration Likelihood Model (ELM), ontwikkeld door Petty en Cacioppo (1986), is een theorie over hoe mensen informatie verwerken en hoe dit kan leiden tot attitudeverandering. Het ELM beschrijft twee verschillende routes waarlangs de verwerking van informatie kan plaatsvinden: de centrale route en de perifere route.

  • Bij de centrale route gaan mensen informatie grondig en bewust verwerken. Dit vereist dat de ontvanger voldoende motivatie en capaciteit heeft om diep over de informatie na te denken. Wanneer iemand bijvoorbeeld geïnteresseerd is in gezondheidsinformatie, zal deze persoon aandachtig luisteren en kritisch nadenken over de inhoud. Deze diepgaande verwerking leidt vaak tot duurzame attitudeveranderingen die bestand zijn tegen invloed van buitenaf, omdat de ontvanger de informatie volledig begrijpt en heeft geïntegreerd in zijn eigen kennis en afgetoetst aan zijn eigen waarden.
  • Bij de perifere route wordt informatie verwerkt zonder veel aandacht of inspanning. Dit gebeurt vooral als de ontvanger weinig motivatie of capaciteit heeft om de boodschap grondig te evalueren. In plaats daarvan richt de ontvanger zich op oppervlakkige signalen, zoals de aantrekkelijkheid van de spreker of de populariteit van een product. De attitudeverandering die via deze route ontstaat, is meestal minder stabiel en kan gemakkelijker worden beïnvloed door nieuwe informatie of externe factoren omdat de informatieverwerking oppervlakkiger is.

De techniek elaboratie binnen het ELM houdt in dat mensen worden gestimuleerd om via de centrale route informatie te verwerken. Hierdoor krijgt de boodschap een diepere impact en wordt een duurzame attitudeverandering bevorderd. Het zorgt ervoor dat het gezond gedrag beter bestand is tegen tegenargumenten en stabieler is. Dit gebeurt door individuen aan te moedigen om actief betekenis toe te kennen aan de informatie die ze ontvangen. Elaboratie omvat dus activiteiten waarbij mensen:

  • actief reflecteren op de inhoud van de boodschap;
  • persoonlijke verbindingen maken met de informatie (bijvoorbeeld door de inhoud toe te passen op hun eigen leven);
  • vragen stellen of discussies aangaan die leiden tot diepere verwerking

Vergelijkbare technieken

  • Activerend leren moedigt individuen aan om zelf aan de slag te gaan met informatie en oefeningen. Dit stimuleert actieve betrokkenheid, net zoals bij elaboratie, waarbij mensen betekenis geven aan de inhoud.
  • Bij zelfbeoordeling worden mensen gestimuleerd om hun eigen vooruitgang of gedrag te beoordelen. Dit bevordert een dieper inzicht in het eigen gedrag, net zoals bij elaboratie, waar reflectie en interne evaluatie belangrijk zijn.
  • Zelfbevestiging is een techniek waarbij je reflecteert op dat wat je belangrijk vindt en/of waar je goed in bent. En dit om je zelfvertrouwen te vergroten en gezondheidssituaties vanuit een breder perspectief te zien. Dit lijkt op elaboratie omdat beide technieken reflectie stimuleren en mensen aanmoedigen om informatie op een diepere en persoonlijk relevante manier te verwerken.
  • Zowel elaboratie als discussie stimuleren reflectie en actieve verwerking van informatie, wat leidt tot een dieper begrip en duurzame attitudeverandering. Elaboratie is meer gericht op individuele reflectie en betekenisgeving, terwijl discussie eerder een manier kan zijn om dit te bereiken. Bijvoorbeeld: na een discussie in een groep kan een facilitator deelnemers vragen om individueel te reflecteren op hoe de discussie hun eigen opvattingen heeft veranderd. Of omgekeerd, je kan elaboratie op gang brengen door een groepsdiscussie te initiëren waarbij persoonlijke ervaringen worden uitgewisseld.

    Aanvullende technieken

    • Elaboratie wordt vaak toegepast binnen motiverende gespreksvoering om de motivatie te versterken, bijvoorbeeld door de persoon zelf conclusies te laten trekken bij het geven van informatie en door schaalvragen uit te diepen met verduidelijkende vragen over de gegeven score.
    • Elaboratie kan gekoppeld worden aan doelen stellen, zodat positieve attitudes tegenover een bepaald gezond gedrag ook kunnen vertaald worden naar concrete doelen en actie.
    • Elaboratie kan ook versterkt worden door coping reacties te plannen. Dit doe je door individuen die na elaboratie tot bepaalde acties komen, te helpen om mogelijke obstakels beter te begrijpen en adequate reacties in te plannen om de obstakels te overwinnen.

      Hoe pas je deze techniek toe?

      Informatie wordt vaak oppervlakkig verwerkt en heeft niet gemakkelijk een invloed op gedrag. De uitdaging is dus om mensen zodanig te betrekken en motiveren dat ze informatie diepgaander gaan verwerken (via de centrale route volgens het Elaboration Likelihood Model). Dit kan met elaboratie. Deze techniek zorgt ervoor dat aangeboden informatie ook effectief een invloed heeft op gedrag. Dit kan op verschillende manieren:

      Inspirerende voorbeelden

      De Balkmetafoor

      De Balkmetafoor is een website waarbij je zelf elaboratie kan toepassen. Je krijgt reflectievragen over je eigen draagkracht, kwetsbaarheden en stressoren. Je leert ze benoemen, beschrijven en er gerichte acties aan koppelen, die ook visueel worden voorgesteld.

      VAD – reflectieve schaalvraag

      Het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) heeft een handleiding ontwikkeld met handige reflectievragen die je kan toepassen bij het motiveren van cliënten om aan de slag te gaan met hun middelengebruik, gamen of gokken. Hieronder zie je een voorbeeld van een schaalvraag die mensen doet reflecteren over het vertrouwen dat ze hebben om te veranderen en het belang dat ze hechten aan die verandering. Hierbij pas je elaboratie toe, waardoor je als hulpverlener ook informatie krijgt over de cliënt waar je nadien gericht op kan inspelen.

      Reflectieve dagboeken

      Reflectieve dagboeken zijn een toepassing van elaboratie. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw stelt bijvoorbeeld een bewegingsdagboek ter beschikking waarin deelnemers elke dag bijhouden hoeveel ze bewegen en reflecteren op de effecten daarvan.

      De stichting Je Leefstijl Als Medicijn biedt een handleiding voor een stressdagboek gebaseerd op het 5G-model, waarmee mensen gestructureerd kunnen nadenken over stressvolle gebeurtenissen. Dit model helpt hen om stil te staan bij een specifieke gebeurtenis en verder te analyseren welke gedachten, gevoelens en gedragingen daarbij een rol speelden, evenals het gevolg hiervan op hun welzijn. Door middel van gerichte reflectievragen worden gebruikers aangemoedigd om alternatieve denkwijzen en reacties te verkennen, zodat zij in toekomstige, soortgelijke situaties constructiever kunnen handelen en positievere gevolgen ervaren.

      AA-meetings

      AA Fiche Elaboratie niet zeker over auteursrechten zoek gerust alternatief

      Tijdens een AA-meeting komen mensen samen om persoonlijke verhalen te delen over hun ervaringen met alcoholverslaving. Deze groepsdiscussies draaien vaak om reflectie op eigen gedrag, het bespreken van obstakels en successen, en het aanleren van nieuwe inzichten vanuit de groep.

      Moodspace

      Moodspace is een online platform met info, tips en oefeningen waar studenten terechtkunnen om hun mentale gezondheid te bevorderen. Bij de online module ‘Life Crafting’ kan je zelf aan de slag gaan om je psychologische basisbehoeftes te vervullen. Hierbij wordt elaboratie toegepast aan de hand van reflectieve vragen.

      Referenties

      • Bartholomew Eldredge, L. K., Markham, C. M., Ruiter, R. A. C., Fernández, M. E., Kok, G., & Parcel, G. S. (2016). Planning health promotion programs: An intervention mapping approach (4e editie). Jossey-Bass.
      • Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Harcourt Brace Jovanovich. Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 19, pp. 123-205). Academic Press.
      • Petty, R. E., & Wegener, D. T. (1999). The elaboration likelihood model: Current status and controversies. In S. Chaiken & Y. Trope (Eds.), Dual-process theories in social psychology (pp. 41-72). Guilford Press.
      • Petty, R. E., Barden, J., & Wheeler, S. C. (2009). The Elaboration Likelihood Model of Persuasion: Health Promotion that Benefits from Knowing What the Recipient is Thinking and Feeling. In R. J. DiClemente, R. A. Crosby, & M. C. Kegler (Eds.), Emerging Theories in Health Promotion Practice and Research (2e ed., pp. 70-93). Jossey-Bass.

      Auteur: Amaryllis Laenen (Howest) met medewerking van de werkgroep gedragsinzichten.

      Competenties
      Psychosociale competenties
      Kennis
      Drijfveren
      Reflectieve drijfveren
      Attitudes
      Sociale rol en identiteit