Meer info over deze techniek

Bij stereotypering spelen er overdreven beelden, vereenvoudigde veralgemeningen en clichés over een groep mensen die vaak niet (volledig) overeenkomen met de realiteit. Je kent ze wel: ‘Ouderen zijn zwak’, ‘Voetbal is een mannensport’, ‘Aziaten zijn goed in wiskunde’, ‘Nederlanders spreken makkelijk over hun gevoelens’ of ‘Mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties eten ongezond’.
Als 1 persoon uit een groep niet aan ons beeld voldoet, zijn we geneigd diegene, of dat gedrag, als afwijkend van het stereotype te bestempelen. Ze komen dan als het ware in een subcategorie, en ons beeld wijzigt vervolgens niet. Daarom is het essentieel dat als we stereotypes willen veranderen, er veel verschillende voorbeelden zijn die niet aan de stereotypes voldoen. De voorstellingen die het stereotype moeten ontkrachten, mogen ook niet te veel afwijken van de al bestaande stereotypes. Hoeveel 80’ers ken jij bijvoorbeeld die een ultramarathon lopen?

Inconsistente informatie over stereotypen aanbieden, is een techniek om publiek stigma (stigmatisering vanuit de maatschappij) te reduceren. Stigmatisering is een gevolg van stereotypering. Mensen of groepen met een stigma worden op afstand gehouden, afgewezen of genegeerd. Stigma is zeer moeilijk te veranderen. Daarom is het essentieel om rekening te houden met de voorwaarden, zoals beschreven bij ‘wanneer werkt het’. Als je aan stigmareductie wil doen met jouw interventie, is het aangewezen ook met andere technieken te werken, zoals 'empathietraining' en 'interpersoonlijk contact' (techniekenfiches binnenkort beschikbaar).

Hoe pas je deze techniek toe?

Zoals eerder benoemd, vereist het aanbieden van inconsistente informatie over stereotypen veel verschillende voorbeelden. Blijf dus weg van het benoemen of in beeld brengen van 1 of 2 uitzonderingen op de groep. Het best past deze techniek daarom in een brede campagne, waarin je veel verschillende personen uit een gestereotypeerde of gestigmatiseerde groep aan bod laat komen.

Inspirerende voorbeelden

Let's Stop HIV Together

Lets stop HIV

In de 'Let's Stop HIV Together'-campagne van de Amerikaanse Centers for Disease Control worden zeer diverse personen met HIV geportretteerd.

Afbeeldingendatabank World Obesity Federation

Afbeeldingendatabank Word Obesity Federation

Op de website van de World Obesity Federation vind je een databank met gratis foto’s, om te verzekeren dat accurate, onbevooroordeelde en respectvolle foto’s gebruikt worden in communicatie.

Referenties

  • Baert, V. & Duppen, D. (2020, 25 mei). Ageism: ‘Ouderen zijn slachtoffer van discriminatie, stereotypen en vooroordelen’. Sociaal.net. Geraadpleegd op 2 mei 2023, van https://sociaal.net/achtergrond/ageism/
  • Bos, A. E. R., Schaalma, H., & Pryor, J. B. (2008). Reducing AIDS-related stigma in developing countries: The importance of theory- and evidence-based interventions. Psychology Health & Medicine, 13(4), 450–460. https://doi.org/10.1080/13548500701687171
  • Kirsch, A., & Murnen, S. K. (2015). “Hot” girls and “cool dudes”: Examining the prevalence of the heterosexual script in American children’s television media. Psychology of Popular Media Culture, 4(1), 18–30. https://doi.org/10.1037/ppm0000017
  • Schneider, D. J. (2004). The psychology of stereotyping. The Guilford Press.
    Sociaal-culturele context
    Sociale normen
    Sociale invloeden: steun of druk
    Reflectieve drijfveren
    Attitudes
    Sociale rol en identiteit