Duurzame landbouw | 1ste graad SO
Voeding
Voeding en duurzaamheid
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
BC 7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.13 De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau. (transversaal) (1ste graad, A en B stroom)
DZH 11.1 De leerlingen beargumenteren hun keuzegedrag bij aankopen rekening houdend met hun behoeften en beïnvloedende factoren. (1ste graad, A en B stroom)
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren beargumenteren het duurzaamheidsconcept duurzame landbouw (bijvoorbeeld bio)
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen het Europese en Belgische biolabel herkennen en uitleggen waar ze voor staan
Materialen en methodieken
- Basistekst voedingsdriehoek: gezonde en milieuverantwoorde voeding
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 1ste graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement)