Eerlijke handel | 1ste graad SO
Voeding
Voeding en duurzaamheid
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
BC DZH 7.11 De leerlingen handelen duurzaam in een schoolse context (transversaal - attitudinaal) (A-en B-stroom).
BC DZH 7.12 De leerlingen lichten de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties toe (transversaal) (A-en B-stroom).
BC 7.13 De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau. (transversaal) (1ste graad, A en B stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren kunnen de kenmerken van eerlijke handel beschrijven
- Jongeren kennen het duurzaamheidsconcept fair trade
- Jongeren hebben kennis over voedselverdeling (armoede en overvloed, Noord-Zuid problematiek)
Materialen en methodieken
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 1ste graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement)