Duurzame landbouw | 2de graad SO
Voeding
Voeding en duurzaamheid
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
BC 7.11 De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.20 De leerlingen illustreren sociale rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid aan de hand van concrete voorbeelden. (2de graad – A stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen een standpunt formuleren over de toepassing van duurzame landbouw (bv. houden ook rekening met hoeveelheid land nodig bij bioteelt, bv. geen uitsluitsel over mogelijke gezondheidsvoordelen van biologische t.o.v. conventionele voeding)
- Jongeren kunnen een standpunt vormen over het gebruik van gentechnologie
- Jongeren kunnen een standpunt vormen over het gebruik van pesticides
- Jongeren reflecteren kritisch over dierenwelzijn in het kader van duurzaamheid
Materialen en methodieken
- Basistekst voedingsdriehoek: gezonde en milieuverantwoorde voeding
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 2de graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement.