Eerlijke handel | 2de graad SO
Voeding
Voeding en duurzaamheid
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
ET NW 4 Leerlingen kunnen bij het verduidelijken van en het zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op grondstoffenverbruik, energieverbruik, biodiversiteit en het leefmilieu (A-stroom)
ET PAV 28 Leerlingen kunnen in hun eigen regio de belangrijkste maatschappelijke voorzieningen situeren (B-stroom)
ET PAV 31 Leerlingen zijn gemotiveerd om te zorgen voor de eigen gezondheid en het eigen welzijn en dat van anderen (B-stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen onderbouwen waarom een faire prijs voor voeding voor de boer van belang is
- Jongeren herkennen het duurzaamheidslabel voor fair trade op voeding
- Jongeren staan ook kritisch t.o.v. het fair trade concept en leggen ook verbanden met andere duurzaamheidsaspecten (vb. vaak tropische producten die per vliegtuig getransporteerd worden, voor de kweek van fair trade producten kan ook ontbossing nodig zijn, zijn fair trade producten altijd gezond?)
- Jongeren hebben kennis over de politieke invloed op het aanbod van voedingsmiddelen
Materialen en methodieken
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 2de graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement.