Duurzame landbouw | 3de graad SO
Voeding
Voeding en duurzaamheid
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
BC 7.11 De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.20 De leerlingen illustreren sociale rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid aan de hand van concrete voorbeelden. (2de graad – A stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen hun standpunten rond duurzame landbouw verdedigen
- Jongeren kunnen aantonen dat biologische voeding op maatschappelijk, economisch, ecologisch en sociaal vlak gevolgen heeft
- Jongeren kiezen zelf bewust voor producten van duurzame landbouw, (bijvoorbeeld bio)
Materialen en methodieken
- Basistekst voedingsdriehoek: gezonde en milieuverantwoorde voeding
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 3de graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement.