Eerlijke handel | 3de graad SO
Voeding
Voeding en duurzaamheid
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
ET Aard 7 Leerlingen kunnen de invloed van menselijke activiteiten op het milieu zoals: broeikaseffect, natuurrampen, zure regen, waterbeheersing, bodemdegradatie en -verbetering met voorbeelden illustreren (A-stroom)
ET Aard 10 Leerlingen kunnen productie en consumptie van voedsel en hulpbronnen in relatie brengen met demografische evolutie en welvaartsniveau in het kader van een duurzame ontwikkeling (A-stroom)
ET Aard 27 Leerlingen zijn kritisch tegenover aangeboden informatie zoals die m.b.t. ontwikkelings-, welvaarts- en milieuproblemen (A-stroom)
Leerdoelen
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren kunnen kritisch nadenken over hun rol als consument van voedingsproducten
- Jongeren kunnen hun standpunt rond het duurzaamheidsconcept eerlijke landbouw verdedigen
- Jongeren kunnen aantonen dat eerlijke landbouw op maatschappelijk, economisch, ecologisch en sociaal vlak gevolgen heeft
Materialen en methodieken
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 3de graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement.