Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Kleuteronderwijs

Eindtermen

OD MM 1.1      De kleuters kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
OD MM 3.2      Kleuters kunnen een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde aangeven
OD MM 3.4      Kleuters kunnen een eenvoudig visueel voorgesteld plan zelfstandig uitvoeren

Kennis

  • Kleuters vertellen met eigen woorden dat er niet op elk moment van de dag gegeten wordt omdat hun maagje moet kunnen rusten
  • Kleuters vertellen met eigen woorden dat er op vaste tijdstippen (’s morgens, ’s middags, tussendoortje, ’s avonds) gegeten wordt
  • Kleuters zijn zich bewust van bepaalde gebruiken zoals aanvaardbare smaakcombinaties en geschikte voedingsmiddelen naar gelang het moment (vb. geen frietjes als ontbijt)
  • Kleuters vertellen met eigen woorden dat snoep en frisdranken beter niet regelmatig gegeten worden maar dat dit wel eens kan op een speciale gelegenheid (vb. feestje)

    Vaardigheden & attitudes

    • Kleuters kunnen vertellen wanneer ze honger hebben
    • Kleuters kunnen zelf inschatten hoeveel ze kunnen eten
    • Kleuters kunnen zelfstandig eten
    • Kleuters kunnen zelf kiezen wanneer men hen een paar eenvoudige keuzes geeft (vb. water of melk, kiwi of appel)