De voedingsdriehoek: gezond voor jezelf en de planeet | kleuter
Voeding
Gezonde en milieuverantwoorde voeding
Kleuteronderwijs
Eindtermen
OD MM 1.1 De kleuters kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
OD MM 3.2 Kleuters kunnen een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde aangeven
OD MM 3.4 Kleuters kunnen een eenvoudig visueel voorgesteld plan zelfstandig uitvoeren
Kennis
- Kleuters noemen verschillende soorten fruit (appel, banaan, appelsien, …) op
- Kleuters noemen verschillende soorten groenten (wortel, tomaat, …) op
- Kleuters noemen verschillende soorten dranken (water, thee, fruitsap, limonade, …) op
Vaardigheden & attitudes
- Kleuters kunnen bij een voedingsmiddel onderscheiden welke onderdelen eetbaar zijn en welke niet
- Kleuters kunnen voedingsmiddelen met gemeenschappelijke sensorische kenmerken samen plaatsen (taxonomische categorie: vb. wortel en kool zijn groenten)
- Kleuters kunnen voedingsmiddelen groeperen die doorgaans samen of in dezelfde context gegeten worden (vb. cornflakes en melk)
- Kleuters kunnen een onderscheid maken tussen lekkere/niet lekkere voedingsmiddelen, gezonde/niet gezonde voedingsmiddelen (maar zonder een koppeling aan voedingsstoffen of een reden)
- Kleuters drinken voldoende water (aangepast aan hun leeftijd) doorheen de dag
Materialen en methodieken
- De Proefkampioen
- Materialen voedingsdriehoek
- Afbeelding van de voedingsdriehoek
- Afbeelding lege voedingsdriehoek
- Kleurplaten van de voedingsdriehoek
- De waterpas
- Oog voor lekkers
- Gezond gebeten voor Kiddies
- Traktaties in de basisschool en traktatieboekje
- Handleiding actieve spelletjes over de voedingsdriehoek met spelkaartjes (neutraal en gekleurd)
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (gezonde voeding – kleuteronderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement)