Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Kleuteronderwijs

Eindtermen

OD MM 1.1      De kleuters kunnen bij zichzelf onderkennen wanneer zij bang, blij, boos of verdrietig zijn en kunnen dit op een eenvoudige wijze uitdrukken.
OD MM 3.2      Kleuters kunnen een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde aangeven
OD MM 3.4      Kleuters kunnen een eenvoudig visueel voorgesteld plan zelfstandig uitvoeren

Kennis

  • Kleuters noemen verschillende soorten fruit (appel, banaan, appelsien, …) op
  • Kleuters noemen verschillende soorten groenten (wortel, tomaat, …) op
  • Kleuters noemen verschillende soorten dranken (water, thee, fruitsap, limonade, …) op

    Vaardigheden & attitudes

    • Kleuters kunnen bij een voedingsmiddel onderscheiden welke onderdelen eetbaar zijn en welke niet
    • Kleuters kunnen voedingsmiddelen met gemeenschappelijke sensorische kenmerken samen plaatsen (taxonomische categorie: vb. wortel en kool zijn groenten)
    • Kleuters kunnen voedingsmiddelen groeperen die doorgaans samen of in dezelfde context gegeten worden (vb. cornflakes en melk)
    • Kleuters kunnen een onderscheid maken tussen lekkere/niet lekkere voedingsmiddelen, gezonde/niet gezonde voedingsmiddelen (maar zonder een koppeling aan voedingsstoffen of een reden)
    • Kleuters drinken voldoende water (aangepast aan hun leeftijd) doorheen de dag