Voeding

Consumentenaspecten

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

VOET 12      Leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken (A- en B-stroom).
VOET 14      Leerlingen gaan alert om met media (A- en B-stroom).
VOET 15      Leerlingen participeren doordacht via de media aan de publieke ruimte (A- en B-stroom).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren herkennen de invloed van reclame op tv, op sociale media, in games en in de winkel op hun eigen eetgedrag
  • Jongeren herkennen dat reclame doelgroepgericht is voor be├»nvloeding
  • Jongeren formuleren wat voedingshypes zijn

Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren bespreken verschillende reclametechnieken en maken zo ook kennis met verborgen reclametechnieken
  • Jongeren herkennen verschillende reclames en technieken (vb. product placement, advergames, merkwebsites, mobiele marketing)
  • Jongeren herkennen reclame in de supermarkten (producten op ooghoogte en aan de kassa, kortingen, acties)
  • Jongeren komen in contact met marketingtechnieken
  • Jongeren worden zich bewust dat ze meer be├»nvloed worden door reclame dan ze denken