Invloed van reclame & media | 2de graad SO
Voeding
Consumentenaspecten
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
VOET 12 Leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken (A- en B-stroom).
VOET 14 Leerlingen gaan alert om met media (A- en B-stroom).
VOET 15 Leerlingen participeren doordacht via de media aan de publieke ruimte (A- en B-stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren herkennen de invloed van reclame op tv, op sociale media, in games en in de winkel op hun eigen eetgedrag
- Jongeren herkennen dat reclame doelgroepgericht is voor beïnvloeding
- Jongeren formuleren wat voedingshypes zijn
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren bespreken verschillende reclametechnieken en maken zo ook kennis met verborgen reclametechnieken
- Jongeren herkennen verschillende reclames en technieken (vb. product placement, advergames, merkwebsites, mobiele marketing)
- Jongeren herkennen reclame in de supermarkten (producten op ooghoogte en aan de kassa, kortingen, acties)
- Jongeren komen in contact met marketingtechnieken
- Jongeren worden zich bewust dat ze meer beïnvloed worden door reclame dan ze denken