Bewegen en minder zitten

Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

DCM 4.5      De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe. (transversaal) (1ste graad, A- en B-stroom)
DC&M 4.6      De leerlingen passen aangereikte regels van de digitale wereld toe (transversaal) (1ste graad1 A- en B-stroom).
DCM 4.7      De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag. (transversaal) (1ste graad, A- en B-stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren beseffen dat goede verkoopcijfers de hoofddoelstellingen zijn van reclame, onafhankelijk van het feit of het product een positief of negatief effect heeft op de gezondheid.
  • Jongeren onderscheiden gemanipuleerde afbeeldingen, filmpjes en reclame op sociale media – die ontwikkeld zijn in functie van een bepaald schoonheidsideaal - van realistische media.
  • Jongeren illustreren via voorbeelden dat reclame vaak ongezonde producten  in een goed daglicht plaatsen. 
  • Jongeren herkennen betrouwbare apps om het lang stilzitten te beperken/onderbreken en om meer te bewegen. 


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren nemen een kritische en weerbare houding aan ten aanzien van reclame voor producten die lang stilzitten in de hand werken.
  • Jongeren waken over welke persoonsgegevens  ze online wel of niet willen delen (bv. persoonlijke gegevens voor een loop- of fietsapp).