Bewegen en minder zitten

Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

VOET LL 3      De leerlingen kunnen uit gegeven informatiebronnen en -kanalen kritisch kiezen en deze raadplegen met het oog op te bereiken doelen.
HW I&C 12      De leerlingen kunnen aantonen dat hedendaagse communicatiemiddelen de aard van de communicatie beïnvloeden (2de graad, ASO).
HW I&C 14      De leerlingen kunnen illustreren dat reclame een eigen vorm van communicatie hanteert.

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren begrijpen dat de druk om er goed uit te zien (bv. een gespierd lichaam) door sociale media alleen maar gegroeid is.
  • Jongeren duiden hoe ideale lichaamsbeelden via sociale media een invloed kunnen hebben op het emotionele welzijn van een persoon (bv. lager zelfbeeld, minder zelfvertrouwen).
  • Jongeren verklaren de rol van sociale media m.b.t. wat ze te weten komen over de wereld (bv. trends die een invloed hebben op het zit- en beweeggedrag).
  • Jongeren verklaren hoe sociale media en apps gezondheidsgegevens kunnen opvragen en met welke doeleinden.
  • Jongeren geven vanuit sociale media voorbeelden aan welke stereotypen en vooroordelen voorkomen en welk effect die hebben op het zit- en beweeggedrag (bv. populaire mannensport).