Bewegen en minder zitten

Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Secundair onderwijs

Derde graad

Eindtermen

HW 7      De leerlingen kunnen soorten massacommunicatie beschrijven, hun functies toelichten en vanuit verschillende standpunten beoordelen (3de graad, ASO).
HW 8      De leerlingen kunnen regulerende maatregelen ten aanzien van massacommunicatiemiddelen analyseren en hun wenselijkheid vanuit verschillende standpunten beoordelen (3de graad, ASO).
HW 18      De leerlingen kunnen illustreren dat opvattingen over lichaam en lichamelijkheid de relatie tussen mensen beïnvloeden en deze opvattingen in tijd en ruimte plaatsen (3de graad, ASO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren beseffen dat reclame altijd op een innovatievere manier doorsijpelt naar het doelpubliek, aangepast aan de leefwijze en het zit– en beweeggedrag.
  • Jongeren verklaren waarom betrouwbare gezondheidsapps een extra motivatie kunnen betekenen om minder te zitten en meer te bewegen.


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren denken kritisch na over de rol en de verantwoordelijkheid van de (sociale) media omtrent het ideale lichaamsbeeld en reclame gericht op ongezonde producten.
  • Jongeren bepalen voor zichzelf wat een gezond lichaamsbeeld inhoudt en staan kritisch t.a.v. sociale media waarbij uitzonderlijke idealen worden verspreid.
  • Jongeren houden rekening met de (prestatie)druk van het online delen van beweegactiviteiten en het effect op duurzaam bewegen en de mentale gezondheid.