Plantaardige en dierlijke voeding | 3de graad LaO
Voeding
Gezonde en milieuverantwoorde voeding
Lager onderwijs
Derde graad
Eindtermen
ET WT 1.7 Leerlingen kunnen de wet van eten en gegeten worden illustreren aan de hand van minstens twee met elkaar verbonden voedselketens
ET WT 1.8 De leerlingen kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop in het menselijk lichaam verwoorden op een eenvoudige wijze.
ET WT 1.19 De leerlingen beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.
Leerdoelen
Kennis
- Kinderen argumenteren dat het goed is om meer onbewerkte, plantaardige voedingsmiddelen te eten dan dierlijke voedingsmiddelen
- Kinderen zien in dat per boot aangevoerde producten te verkiezen zijn boven vliegtuigproducten
Vaardigheden & attitudes
- Kinderen kunnen producten opnoemen die plantaardige eiwitbronnen zijn (peulvruchten, granen, noten, zaden)
- Kinderen kunnen de herkomst van de basisproducten opsommen
- Kinderen kunnen aangeven wat lokale producten zijn
- Kinderen kunnen aangeven wat seizoensgebonden producten zijn
Materialen en methodieken
- Materialen voedingsdriehoek
- Educatief pakket Lekker Gezond!
- De Proefkampioen
- Oog voor lekkers
- Handleiding actieve spelletjes over de voedingsdriehoek met spelkaartjes (neutraal en gekleurd)
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 3de graad lager onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement)