Bewegen en minder zitten

Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

HB 8.2      De leerlingen onderscheiden voor elk van de drie bestudeerde historische periodes kenmerken van samenlevingen evenals gelijkenissen en verschillen in kenmerken tussen samenlevingen uit elk van de verschillende periodes (1ste graad A-stroom).
DZ 6.50      De leerlingen beargumenteren keuzes die ze maken om een wiskundig, natuurwetenschappelijk, technologisch of STEM-probleem op te lossen (1ste graad A-stroom).
DZH/JUR 11.1      De leerlingen beargumenteren hun keuzegedrag bij aankopen rekening houdend met hun behoeften en beïnvloedende factoren (1ste graad A- en B-stroom).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren onderzoeken de technologische evolutie (en welvaart) en de impact ervan op onze zit- en beweegactiviteiten.
  • Jongeren begrijpen dat technologie hen in staat stelt om anders te leven en hun zit- en beweeggedrag mee bepaalt.
  • Jongeren beseffen dat technologische snufjes populair zijn en zowel een positieve als negatieve invloed kunnen hebben op het zit- en beweeggedrag (bv. robotmaaier en sportwatch).


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren onderbreken gemakkelijk het gebruik van technologische toestellen, zonder dat andere taken of personen hierdoor hinder ondervinden.

Materialen en methodieken