Bewegen en minder zitten

Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

HW 17      De leerlingen kunnen beschrijven hoe onder de invloed van een wijzigende context de perceptie van gedragingen kan veranderen (2de graad, ASO).
AAR 11      De leerlingen kunnen op een eenvoudige manier de impact verklaren van: de technologische evolutie op kenmerken van aardrijkskundige entiteiten (2de graad ASO/KSO/TSO).
VOET TV 1      De leerlingen kunnen effecten van techniek op mens en samenleving illustreren en in historisch perspectief plaatsen (zoals comfort, design, milieu, consumentisme …) (2de graad, ASO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren herkennen symptomen van verslaving aan internet, passieve games en televisie bij zichzelf en schatten de gevolgen op hun zit- en beweeggedrag in.
  • Jongeren bespreken dat zit- en beweeggewoontes doorheen de geschiedenis geëvolueerd zijn en in de toekomst nog kunnen veranderen (bv. de impact van ruimtegebruik door auto’s, afgenomen beweegruimte en natuur ...).


Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren zoeken oplossingen om minder afhankelijk te zijn van digitale toestellen en technologie (bv. televisie, laptop) die gepaard gaan met lang stilzitten. 

Materialen en methodieken