Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

LO 18      De leerlingen kunnen het belang van het regelmatig leveren van fysieke inspanningen aangeven met het oog op gezondheid (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
NW B-3      De leerlingen kunnen bij de mens bouw, werking en onderlinge samenhang van het skelet, spierstelsel, hormonaal stelsel, zintuigen en zenuwstelsel beschrijven (2de graad, ASO).
NW B-4      De leerlingen kunnen voorbeelden van zintuiglijke, motorische, neurale of hormonale stoornissen toelichten en illustreren hoe ze eventueel kunnen worden vermeden (2de graad, ASO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren duiden grote spiergroepen aan en benoemen welke gebruikt worden tijdens het bewegen.
  • Jongeren hebben inzicht in hoe het lichaam beweegt en hoe gewrichten, botten en spieren samenwerken. 
  • Jongeren verklaren waarom spieren en gewrichten pijn doen bij te lang stilzitten.