Zit niet te lang stil aan je bureau. Wandel voldoende rond. Je wordt vast om de oren geslagen met dergelijk advies. Om je eigen bestwil. Maar waaróm is bewegen dan zo gezond – en lang stilzitten niet?

Waarom is voldoende bewegen belangrijk?

Bewegen is bevorderlijk voor lichaam en geest. Welke leeftijd je ook hebt.

Kleuters (2 tot en met 5 jaar)

Waarom is bewegen gezond voor kleuters? Om heel veel redenen. Voldoende beweging

  • versterkt spieren en botten
  • zorgt voor een gezond gewicht
  • garandeert een goede groei en ontwikkeling
  • verbetert evenwicht, coördinatie en motoriek

De voordelen beperken zich niet tot de gezondheid alleen. Kleuters die volop in actie zijn, krijgen in ruil:

  • betere sociale vaardigheden en interactie met anderen
  • meer zelfvertrouwen en onafhankelijkheid
  • een sterkere ontwikkeling van de hersenen

Kinderen en jongeren (6 tot en met 17 jaar)

Voldoende bewegen legt kinderen en jongeren geen windeieren voor hun gezondheid. Het:

  • versterkt spieren en botten
  • houdt het gewicht onder controle
  • verbetert fitheid, coördinatie en motoriek
  • garandeert een goede groei en ontwikkeling
  • vermindert de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten

Waarom bewegen gezond is, spreekt dus voor zich. Maar het levert nog andere voordelen op:

  • meer sociaal contact
  • hoger zelfvertrouwen
  • betere concentratie
  • mooiere schoolresultaten
  • betere aanpak van stress en angsten
  • sterkere ontwikkeling van vaardigheden zoals samenwerken

Volwassen en ouderen (18 jaar en meer)

Waarom is bewegen gezond voor volwassenen? De voordelen zijn haast niet bij te houden. 

Voldoende actie

  • is goed voor je: gewicht, bloeddruk, cholesterol, spieren en botten, bloedsuikerspiegel
  • zorgt voor: minder (rug)pijn, minder vermoeide ogen, minder gewrichtsklachten
  • geeft minder kans op: darmkanker, borstkanker, osteoporose, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, valincidenten 

Bewegen is trouwens goed voor lichaam én geest. Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel. Enkele voordelen op een rijtje:

  • gelukkiger worden
  • meer plezier beleven
  • meer energie hebben
  • meer tijd voor jezelf krijgen

  • beter slapen
  • gemakkelijker uit bed kunnen 
  • positiever zijn
  • stressbestendiger zijn
  • langer zelfstandig leven 
  • beter presteren op het werk
  • meer zelfvertrouwen krijgen
  • je fitter voelen
  • je jonger voelen
  • je beter concentreren

Bewegen hoef je trouwens niet alleen te doen: samen is leuker! Zo geef je meteen ook je sociale contacten een boost.

  • Breng meer tijd door met je vrienden
  • Leer nieuwe mensen kennen
  • Verstevig de band met je (klein)kinderen

Waarom zit je het best niet te lang stil?

Waarom bewegen gezond is, las je hierboven. Tijd om te ontdekken waarom lang stil¬zitten óngezond is. Het Vlaams Instituut Gezond Leven nam heel wat (inter)¬nationale wetenschapsliteratuur onder de loep. De belangrijkste bevindingen serveren we in een overzichtelijk rapport. De grote lijnen vind je hieronder.

Zit je lang stil? Dan hoeven je spieren niet te werken. Gevolg: je metabole processen verlopen niet zoals het moet. Onder meer je vetafbraak wordt afgeremd, wat kan leiden tot gezondheidsrisico’s. Om het halfuur rechtstaan en rondstappen is dus de boodschap. Zo komen je spieren in contractie, een zegen voor je lichaam. Ook je mentale gezondheid vaart trouwens wel bij die beweegmomentjes. 

Nog even dit: de risico’s van lang stilzitten zijn meer uitgesproken bij volwassenen dan bij kleuters, kinderen en jongeren. Wellicht komt dat gewoon omdat de negatieve gevolgen zich pas op latere leeftijd tonen. Alleszins geldt ook hier: jong geleerd, oud gedaan!

‘Ik zit bijna de hele dag ononderbroken stil, maar ’s avonds compenseer ik dat door een halfuurtje stevig te stappen.’ Helaas, zo werkt het niet. Recent onderzoek bij volwassenen toont aan dat je het negatieve effect van lang stilzitten niet wegwerkt met een portie beweging achteraf. Toch niet als je je beperkt tot de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 30 minuten beweging van matige intensiteit. Beweeg je elke dag minstens een uur matig intensief? Dan kun je de verhoogde kans op sterfte door lang stilzitten wel neutraliseren.

Mag je bewegen in vervuilde lucht?

Is bewegen in vervuilde lucht óók nog gezond? Wel, je hoeft het alleszins niet te laten. De gezondheidswinst van stappen en fietsen is veel groter dan de mogelijke risico’s. En mooi meegenomen: als je de auto vermijdt, vervuil jij alvast de lucht niet.

Bewegen langs drukke wegen is dus niet erg. Blijf dat gerust doen, om je bijvoorbeeld snel naar het werk of de school te verplaatsen. Stap of fiets je in je vrije tijd? Geef dan de voorkeur aan de iets rustigere – groene – wegen. Je ademt er sowieso minder stof¬deeltjes in en ontspant gemakkelijker in dat rustgevende decor.