Blijven doorgaan, blijven bewegen … ook voor onze helden in de zorg

20.03.2020

Blijven bewegen is – nu meer dan ooit – belangrijk om gezond en sterk te blijven. De overheid en experten zoals Dr. Van Ranst hameren niet alleen op de regels rond hygiëne en sociaal contact, maar ook op het belang van beweging. Want élke stap telt, élke dag! Niet enkel voor jezelf, maar ook voor je gezin, grootouders en voor onze helden: de verplegers, artsen en andere zorgverleners die dag in dag uit vechten voor onze levens! Hoe gaan we best ten strijde? Hierbij bezorgen we je buskruit.

Laten we er samen voor gaan, voor dat blijven bewegen. Meer bewegen kan op veel meer manieren dan je denkt en met persoonlijke hulp aan de zijlijn.

Bewegen, ook in huis

Wil je in en rond je huis meer bewegen? Perfect! Want zelfs daar zijn die 10.000 stappen (8.000 voor 65+-ers) binnen 'voet'bereik. Las af en toe beweegpauzes in en zoek mogelijkheden om actief te zijn. Er zijn er veel! Zet muziek op en gooi je remmen én benen los. Niemand thuis? Doe extra zot. Kinderen aanwezig? Doe dan samen nóg zotter, bijvoorbeeld met de filmpjes en moves van Woogie Boogie of met deze leuke spelfiches. Familytime = qualitytime.

Ben je leerkracht? Sluit je aan bij de groep Gezonde school voor inspiratie.

Thuiswerken? Blijf er niet bij zitten!

Maar dat is natuurlijk he-le-maal anders als op kantoor. Hoe kan je je in godsnaam focussen als je elke dag thuis moet werken? Tips: zonder je af in je bureau of keuken. Laat de kinderen buiten spelen en sta om de 30 minuten even recht om te checken of ze de bloembedden nog niet omgespit hebben. Moet je bellen? Wandel even rond terwijl je met je collega aan de lijn hangt. Ook dat is wisselwerken, en duizenden Vlamingen zijn fan.

Zit je vastgekluisterd aan je scherm? Niet zo goed voor je spieren. Kom af en toe uit je zetel, want zitten is zo passé. Haal bijvoorbeeld een glaasje water tussendoor. En bekijk ook deze dit-kan-echt-iedereen-overal-doen beweegoefeningen. Perfect voor een work-out terwijl je naar een serie kijkt.

Ga naar buiten

De natuur lonkt. Trek er in je eentje of met een gezinslid op uit met de fiets of ga wandelen: dat is goed voor je lijf, en voor je hoofd. Want even in het groen doet wonderen voor je gemoed. Je krijgt er gelijk ook je dagelijkse dosis vitamine D bij, goed voor je weerstand.

Check ook af en toe hoe het met je buren gaat. Hebben ze hulp nodig met de boodschappen …? Zorg voor jezelf én voor elkaar!

Om het allemaal wat gestroomlijnder te krijgen: maak misschien een ‘beweegplanning’, stel een ‘beweegdoel’. Dat geeft ook je hoofd wat rust. Heb je hierbij hulp nodig? De bewegingsdriehoek zet je op weg.

Beweeg voor onze zorgverleners

Het laatste woord is voor onze helden, onze zorgverleners. Blijf bewegen, blijf ervoor gaan. Net als onze zorgverleners. Keep Moving!

Unieke kans: word persoonlijk gemotiveerd én geïnspireerd

Nu heb je misschien zin om erin te vliegen. Goed, beginnen en volhouden dan! Maar soms is dat beginnen en volhouden makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig sta je er niet alleen voor: schakel de expertise van een Bewegen Op Verwijzing-coach in! Hij of zij zoekt samen met jou naar simpele manieren om meer te bewegen in je dagelijkse leven, stelt een beweegplan op jouw maat op en motiveert je om dat vol te houden. Dus: wie meer wil bewegen en daarbij een duwtje in de rug nodig heeft: ’t is het moment. De coaching kan telefonisch en wordt grotendeels gefinancierd door de Vlaamse overheid.

Meer gezond leven-tips?

https://www.gezondleven.be/nie...

Meer informatie over het coronavirus?

Je kan terecht bij: