NokNok en influencers lanceren #perfectgelukbestaatniet

25.10.2023

Je bent jong en je wilt wat. Alleen... soms sta je op en wéét je gewoon dat het een rotdag wordt. Je hebt een bad hair day, je voelt je niet goed in je vel, er is die moeilijke toets wiskunde en de bus is te laat, waardoor je nog meer gestrest raakt. In één woord: balen! En dat is helemaal oké. Om jongeren te tonen dat ze niet alleen staan met hun twijfels en onzekerheden lanceert het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw met steun van het Departement Zorg voor de zesde keer de campagne #perfectgelukbestaatniet. Ook bekende influencers doen mee en tonen zich van hun meest kwetsbare kant.

Op sociale media struikel je over de ‘kijk mij eens gelukkig zijn’-plaatjes. Maar de werkelijkheid is net iets minder suikerspinroze: iederéén - ja, ook die bekende TikTokker! - heeft wel eens een baaldag. Uit een studie van HBSC Vlaanderen blijkt dat 19,7% van de jongeren tussen 11 en 16 jaar zich meerdere keren per week ongelukkig voelt. Dat is een stijging met 5,5% in vergelijking met 2018. En meer dan de helft van de jongeren (53,3%) ervaart meermaals per week één of meerdere psychologische klachten, wat 7% meer is dan vijf jaar geleden.

Met de influencercampagne #perfectgelukbestaatniet wil het Vlaams Instituut Gezond Leven jongeren tussen 12 en 16 jaar ook laten kennismaken met noknok.be, een website waar ze leren hoe ze hun mentaal welbevinden zelf kunnen versterken.

Laat de monsters los

Met de hulp van de bekende influencers Tybe Hendrickx - ambassadeur van de campagne -, Anneleen Debaveye, Younes Idrissi en Imea Denooze wil #perfectgelukbestaatniet tegenslagen en mindere momenten normaliseren en tips geven over hoe jongeren hun veerkracht kunnen verhogen.
Hoe? Door alle monsters (lees: moeilijke momenten) op de wereld los te laten! Onzeker over je lichaam (monster van binnenuit)? In de put omdat je ouders voortdurend ruzie maken (monster van buitenuit)? Je vindt ze allemaal terug op noknok.be, waar deze monstertjes als een rode draad doorheen het verhaal lopen. Er is zelfs een monstertjes-filter voor Instagram, TikTok en Snapchat. Die zet jongeren aan om hun ervaringen en tips te delen over hoe zij omgaan met lastige momenten. En: de filmpjes en foto’s met filter doorbreken het perfecte plaatje op sociale media, waardoor #perfectgelukbestaatniet weer een beetje meer omarmd wordt.

“Heel veel mensen denken dat ik niet onzeker ben omdat mijn leven op sociale media glitter en glamour is. Maar sociale media is fake. Iederéén is wel eens onzeker!”, zegt influencer Imea Denooze. “Mijn tip bij onzekerheid is: jij bent de regisseur van je eigen leven.”

Ludiek spel

De nieuwe campagne werd op 25 oktober 2023 gelanceerd tijdens een event in het OverKop-huis in Tienen. Daar werd ook het Gelukbarometer-spel voorgesteld, waarbij jongeren op een ludieke manier hun monstertjes kunnen verslaan. De keuze voor het OverKop-huis is niet toevallig: net als Gezond Leven willen zij het mentaal welbevinden van onze jongeren bevorderen. Dit doen ze door een veilige plek te creëren waar jongeren terecht kunnen voor allerlei leuke activiteiten en waar ze bovenal een luisterend oor vinden.

“Verschillende studies tonen aan dat we bezorgd moeten zijn om het mentaal welzijn van jongeren”, zegt Hilde Crevits, Vlaams minister van welzijn. “Een preventieve aanpak is nodig. Het is belangrijk om jongeren duidelijk te maken dat het leven tegenslagen kent en dat het oké is om soms eens een mindere dag te hebben. We moeten jongeren ook vaardigheden aanleren om zelf hun veerkracht te versterken. Zodat ze weten wat ze kunnen doen om zich terug beter te voelen wanneer een lastige gebeurtenis opduikt. NokNok zet net daarop in. Het is een platform waar jongeren op een laagdrempelige wijze en in een veilige omgeving oefeningen vinden om hun welbevinden te vergroten. Ik hoop dan ook dat vele jongeren de weg naar NokNok ontdekken.”