In deze stap selecteer je de haalbare ideeën, stel je een actieplan op en voer je het uit.

Hoe kom je tot een actieplan?

Je hebt verschillende ideeën verzameld. Deze bieden een oplossing voor de gekozen uitdagingen uit stap 3. Wil dat nu zeggen dat je elke idee moet uitvoeren? Neen. Je gaat in deze stap eerst kiezen welke ideeën je opneemt in je actieplan.

    Sommige ideeën kosten te veel geld of tijd om te realiseren. Ook al werk je samen met verschillende partners. Ben je van een bepaald idee zeker dat het niet haalbaar is? Schrap het dan al.

    Na die eerste schifting kan je ook eens kijken naar de onderbouwing. Voor sommige ideeën zal er bewijs zijn dat ze effectief werken, voor andere niet. Mogelijks is er voor een bepaald idee wel bewijs dat het een omgekeerde effect heeft. Hieronder helpen we je op weg.

    Ga met de ideeën die je nog over hebt naar de werkgroep. Daar worden de ideeën voorgesteld en wordt er gekozen welke in het actieplan komen en welke niet. Daarbij is het ook de bedoeling om de taken te verdelen. Wie neemt wat op? Hou rekening met kwaliteit boven kwantiteit: beter 1 actie die goed is uitgevoerd dan 5 minder geslaagde acties.

    Giet de ideeën in een actieplan. Hierin zet je een timing op de acties. Wie doet wat wanneer? En welk budget is hiervoor beschikbaar?

    Onderbouwen van ideeën

    Om je ideeën te onderbouwen, kan je terecht op online databanken zoals Pubmed of Google Scholar. In deze databanken vind je wetenschappelijke artikels. Deze zijn vooral Engelstalig. Voor de ideeën uit de verschillende buurten vind je hier een overzicht van de onderbouwing.

    Je kan ook via Google zoeken naar vergelijkbare interventies.

    Tools die je helpen bij deze stap

    Inspiratie uit de praktijk

    Aandachtspunten uit de praktijk

    Wil je een actie organiseren in de openbare ruimte (iets plaatsen, affiches ophangen, ...) vraag dan altijd na welke regels hierover gelden in jouw gemeente of stad. Je doet dit best voordat je de actie begint uit te werken. Misschien moet je rekening houden met een aantal voorwaarden, dient je actie aangepast te worden of kan ze helaas niet doorgaan.

    Participatief werken met buurtbewoners is uitdagend. Het loont de moeite om na te gaan of en hoe (andere) organisaties uit de buurt dit doen of deden. Het lokaal dienstencentrum werkte bijvoorbeeld al meermaals met portretfoto’s van buurtbewoners. En de stad Mechelen maakt regelmatig gebruik van storytelling. Het werken met methodieken waarmee lokale professionals en buurtbewoners al vertrouwd zijn, kan participatie faciliteren. Wat niet hoeft te beteken dat een nieuwe participatieve methodiek niet kan worden uitgeprobeerd.