Wat moet je doen om te kunnen beginnen als procesbegeleider en een traject met een voorziening op te starten?

1. Opleiding volgen

Je volgt een algemene opleiding (georganiseerd door het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw) en een themaspecifieke opleiding (georganiseerd door de partnerorganisatie van je gekozen gezondheidsthema).

2. Statuut procesbegeleider bepalen

Je kan op drie verschillende manieren als procesbegeleider tewerkgesteld zijn:

    • Je bent procesbegeleider onder je zelfstandige statuut (in hoofd- of bijberoep);
    • Je wordt vrijgesteld door je eigen werkgever om binnen je eigen voorziening als procesbegeleider aan de slag te gaan;
    • Je wordt vrijgesteld door jouw werkgever om binnen andere voorziening als procesbegeleider aan de slag te gaan (=detachering).

3. Formulier voor vrijstelling in orde brengen (indien van toepassing)

Indien je het statuut hebt van een vrijgestelde procesbegeleider, dient jouw organisatie het formulier voor vrijstelling in te vullen en aan de partnerorganisatie terug te bezorgen.

4. Samenwerkingsovereenkomst procesbegeleider ondertekenen

Je ondertekent als procesbegeleider een samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Instituut Gezond Leven en de partnerorganisatie. Er zijn drie versies van deze samenwerkingsovereenkomst. Afhankelijk van het statuut dat je als procesbegeleider hebt, onderteken je de juiste versie van de samenwerkingsovereenkomst procesbegeleider:

In deze samenwerkingsovereenkomst staat onder andere dat:

    • Je het woonzorgcentrum gedurende minimum 2 jaar ondersteunt of het lokaal dienstencentrum gedurende minimum 1 jaar ondersteunt bij het implementeren van het thema door middel van het implementatieplan en de bijhorende materialen;
    • Je verplicht deelneemt aan 1 intervisie per jaar.

Stuur de ondertekende samenwerkingsovereenkomst procesbegeleider naar de partnerorganisatie.

5. Intakegesprek organiseren & startdatum doorgeven

De procesbegeleiding begint met een intakegesprek. Nadat je een voorziening krijgt toegewezen door de partnerorganisatie neem je contact op met de voorziening om een intakegesprek te voeren. Je brengt de partnerorganisatie een week op voorhand op de hoogte van de datum van dit intakegesprek. Deze datum wordt namelijk gebruikt als officiële startdatum van het traject indien de voorziening ook effectief zal starten.

Tijdens het intakegesprek toets je af of de voorziening voldoet aan de deelnamevoorwaarden om het procesbegeleidingstraject te starten. Na dit gesprek neem je de beslissing of de voorziening in aanmerking komt om het procesbegeleidingstraject te starten.

6. Samenwerkingsovereenkomst voorziening bezorgen

Indien tijdens het intakegesprek duidelijk wordt dat de voorziening aan alle deelnamevoorwaarden voldoet en officieel met het traject kan starten, bezorg je hen de samenwerkingsovereenkomst voorziening. Kies hieronder voor jouw thema de juiste samenwerkingsovereenkomst om te bezorgen aan de voorziening:

Informeer de voorziening dat ze de samenwerkingsovereenkomst naar procesbegeleiding@gezondleven.be moeten sturen.

Als alle partijen het document hebben ondertekend, stuurt de partnerorganisatie de ondertekende samenwerkingsovereenkomst voorziening terug naar jou en de voorziening.

7. Procesbegeleiding effectief starten

Het traject en de procesbegeleiding kunnen effectief starten.