Goed omringd zijn

Een buddy is iemand met een luisterend oor, een ondersteunende schouder en een helpende hand. Met de methodiek ‘Bedankt, buddy!’ reflecteren de leerlingen over volgende vragen: wie kan wiens buddy zijn in de klas? Met welke vragen kan je bij wie terecht?

Zo ontdekken de leerlingen wat ze voor elkaar kunnen betekenen en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

1. Vertrouwensoefening

Verdeel de klas in duo’s (die elkaar niet goed kennen). Eén van de twee sluit de ogen of doet een blinddoek om. De andere leerling moet de ‘blinde’ met één hand begeleiden doorheen het klaslokaal zonder ergens tegen de botsen. Na enkele minuten worden de rollen omgewisseld.

Tip: je kan deze opdracht ook doen zonder fysiek contact. De ‘blinde’ leerling moet vertrouwen op de mondelinge instructies van de medeleerling. Deze oefening doe je het best buiten of in een grote ruimte.

2. Breng ondersteuningsvragen in kaart

Stel je klas volgende vragen:

  • Wanneer heb je iemand nodig (een volwassene of iemand van dezelfde leeftijd)?
  • Wanneer kan iemand van je vrienden je helpen?
  • Wanneer zou het fijn zijn om een ‘buddy’ in de buurt te hebben?

Noteer de antwoorden op een grote flap in kolommen en groepeer soortgelijke vragen en noden.

Tip: hou plek vrij onder de vragen voor de namen van leerlingen.

3. Individuele denkoefening: mijn rol in de klas

Zet je leerlingen individueel aan het denken met één heldere vraag: waarmee zou jij klasgenoten kunnen helpen? Wat zou jij kunnen doen voor anderen?

Tip: deden jullie al eens het kwaliteitenspel? Dan kan je hiernaar verwijzen.

4. Wie neemt welke rol op?

Keer nu terug naar de vragen op de flappen en vul de kolommen in: wie kan voor welke vraag een buddy-rol opnemen? Waak erover dat elke leerling bij minstens een rol genoemd wordt.

Neem polshoogte bij de klas:

  • Kan iedereen zich vinden in deze rollen? Vinden de buddy’s het oké om deze rol op te nemen?
  • Denken de leerlingen met de vraag/nood geholpen te worden door hun buddy(‘s)?

Tip: leerlingen kunnen elkaar ook zeker en vast aanduiden: “Ik vind precies dat jij ook altijd goed kan luisteren.”

5. Maak er een mooie poster van

Heb je een creatieve klas? Geef hen dan de kans om er een mooie poster van te maken.
Zo wordt het snel duidelijk wie op welk moment de buddy-rol kan opnemen.

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om steun te vinden bij elkaar? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier.

Doelgroep

Aanbevolen voor zowel het lager als het secundair onderwijs.