Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

HW 17      De leerlingen kunnen beschrijven hoe onder de invloed van een wijzigende context de perceptie van gedragingen kan veranderen (2de graad, ASO).
LO 18      De leerlingen kunnen het belang van het regelmatig leveren van fysieke inspanningen aangeven met het oog op gezondheid (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 19      De leerlingen kunnen voor zichzelf wijzigingen in fitheid aangeven (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren zijn zich bewust dat kracht, lenigheid, uithouding, snelheid, coördinatie en evenwicht bijdragen tot een fitte levensstijl (KLUSCE). 
  • Jongeren kennen het verschil tussen de gezondheidsaanbeveling voor spieren en botten, en overdaad (bv. bodybuilding).

Vaardigheden en attitudes

  • Jongeren houden vorderingen in een beweegplan  bij (bv. dagboek, gezondheidsapp).
  • Jongeren zoeken en gebruiken betrouwbare informatie over gezond bewegen en zitten.
  • Jongeren vinden alternatieven voor mogelijke hindernissen in functie van een gezonde mix van zitten, staan en bewegen binnen de vier contexten (in de thuisomgeving, als verplaatsingen, op school en in de vrije tijd).