Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Lager onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

ET WT 1.17      De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
ET WT 1.8      De leerlingen kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop in het menselijk lichaam verwoorden op een eenvoudige wijze.
ET 2.19      De leerlingen kunnen kloklezen (analoge en digitale klokken). Zij kunnen tijdsintervallen berekenen en zij kennen de samenhang tussen seconden, minuten en uren.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen ontdekken dat verschillende bewegingsintensiteiten invloed hebben op ademhaling, hartslag, zweet- en warmteproductie.
  • Kinderen beseffen dat veel bewegen en het beperken van lang stilzitten goed is voor de gezondheid.
  • Kinderen verwoorden de gezondheidsaanbevelingen voor beweging en lang stilzitten voor kinderen.

Vaardigheden & attitudes

  • Kinderen ervaren licht, matig en hoog intensief bewegen via verschillende activiteiten, spelvormen, … binnen en buiten de klas.