Intensiteit, aanbevelingen en voordelen van bewegen | 2de graad SO
Bewegen en minder zitten
Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
HW ICV 16 De leerlingen kunnen aspecten van de cognitieve, de socio-emotionele en de psychomotorische ontwikkeling van het individu beschrijven (2de graad, ASO).
LO 18 De leerlingen kunnen het belang van het regelmatig leveren van fysieke inspanningen aangeven met het oog op gezondheid (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 23 De leerlingen zetten zich in met het oog op fysieke fitheid (ASO/KSO/TSO/BSO).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren verklaren de functie van de longen tijdens het bewegen en linken de intensiteit van bewegen met zuurstofinname, verbranding (van voedingsstoffen) en het vrijkomen van energie.
- Jongeren verwoorden de voordelen van minder zitten en meer bewegen op korte en lange termijn.
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren delen hun eigen dagelijks bewegen zelf in volgens licht, matig en hoog intensieve activiteiten.