Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Secundair onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

HW ICV 16      De leerlingen kunnen aspecten van de cognitieve, de socio-emotionele en de psychomotorische ontwikkeling van het individu beschrijven (2de graad, ASO).
LO 18      De leerlingen kunnen het belang van het regelmatig leveren van fysieke inspanningen aangeven met het oog op gezondheid (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 23      De leerlingen zetten zich in met het oog op fysieke fitheid (ASO/KSO/TSO/BSO).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren verklaren de functie van de longen tijdens het bewegen en linken de intensiteit van bewegen met zuurstofinname, verbranding (van voedingsstoffen) en het vrijkomen van energie.
  • Jongeren verwoorden de voordelen van minder zitten en meer bewegen op korte en lange termijn.

Vaardigheden & attitudes

  • Jongeren delen hun eigen dagelijks bewegen zelf in volgens licht, matig en hoog intensieve activiteiten.