Gezond leven? Beperk stilzitten en beweeg. In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek je heel helder weer

Tooltip
GL-bewegingsdriehoek

Acht Gezond Leven Tips

In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, vatten we voor je samen in de acht Gezond Leven tips van de bewegingsdriehoek.

Waarom is bewegen gezond?

Zit niet te lang stil aan je bureau. Wandel voldoende rond. Je wordt vast om de oren geslagen met dergelijk advies. Om je eigen bestwil. Maar waaróm is bewegen dan zo gezond – en lang stilzitten niet?

Hoeveel moet je bewegen?

Een gezonde levensstijl vraagt om een gezonde mix van bewegen, staan en zitten. Dát is geen geheim. Maar hoe lang ben je dan het best minimaal in actie? En hoe lang mag je maximaal stilzitten? Ga met deze aanbevelingen aan de slag voor een gezond evenwicht tussen de twee.

Voor wie is de bewegingsdriehoek bedoeld?

De doelgroep van de bewegingsdriehoek is de algemene bevolking vanaf 1 jaar. De driehoek geeft adviezen voor een grote groep mensen. Voor individuele aanbevelingen, bijvoorbeeld om medische redenen, bij vermageren, bij zwangerschap, topsport, … is advies op maat door een professional aan te raden. Je kan steeds te rade gaan bij je huisarts.

Hoe is de voedings- en bewegingsdriehoek tot stand gekomen?

Een uitgebreide wetenschappelijke literatuurstudie lag aan de basis van de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek. Zo verzamelde het Vlaams Instituut Gezond Leven de meest recente wetenschappelijke informatie over gezonde voeding en beweging en stemde het af met de Hoge Gezondheidsraad. Ook nam het instituut de bestaande voedings- en bewegingsmodellen uit het buitenland onder de loep.

Materialen

Alle beschikbare materialen die je kan downloaden of bestellen, zijn te vinden op onze materialenpagina.