Bewegen en minder zitten

Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Lager onderwijs

Derde graad

Eindtermen

ET WT 1.17      De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
ET WT 1.8      De leerlingen kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop in het menselijk lichaam verwoorden op een eenvoudige wijze.
ET 2.19      De leerlingen kunnen kloklezen (analoge en digitale klokken). Zij kunnen tijdsintervallen berekenen en zij kennen de samenhang tussen seconden, minuten en uren.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen verklaren, aan de hand van de bewegingsdriehoek, wat een gezonde mix van zitten, staan en bewegen is.
  • Kinderen categoriseren aan de hand van de bewegingsdriehoek bewegingsactiviteiten als licht, matig en hoog intensief.
  • Kinderen weten dat elke stap vooruit naar een gezonde mix van bewegen, staan en zitten belangrijk is.

Vaardigheden & attitudes

  • Kinderen ervaren hoe bewegen aan verschillende intensiteiten zowel tijdens als na afloop aanvoelt: moe, plezierig, fris, voldaan, ...