Intensiteit, aanbevelingen en voordelen van bewegen | 3de graad LaO
Bewegen en minder zitten
Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek
Lager onderwijs
Derde graad
Eindtermen
ET WT 1.17 De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
ET WT 1.8 De leerlingen kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop in het menselijk lichaam verwoorden op een eenvoudige wijze.
ET 2.19 De leerlingen kunnen kloklezen (analoge en digitale klokken). Zij kunnen tijdsintervallen berekenen en zij kennen de samenhang tussen seconden, minuten en uren.
Leerdoelen
Kennis
- Kinderen verklaren, aan de hand van de bewegingsdriehoek, wat een gezonde mix van zitten, staan en bewegen is.
- Kinderen categoriseren aan de hand van de bewegingsdriehoek bewegingsactiviteiten als licht, matig en hoog intensief.
- Kinderen weten dat elke stap vooruit naar een gezonde mix van bewegen, staan en zitten belangrijk is.
Vaardigheden & attitudes
- Kinderen ervaren hoe bewegen aan verschillende intensiteiten zowel tijdens als na afloop aanvoelt: moe, plezierig, fris, voldaan, ...