Intensiteit, aanbevelingen en voordelen van bewegen | 3de graad SO
Bewegen en minder zitten
Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
ET PAV 31 Leerlingen zijn gemotiveerd om te zorgen voor de eigen gezondheid en het eigen welzijn en dat van anderen (B-stroom)
LO 15 De leerlingen ervaren duurzame bewegingsvreugde op basis van competente deelname aan verschillende bewegingsactiviteiten (3de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 21 De leerlingen zijn bereid "bewegen" te integreren in hun levensstijl en zijn zich bewust van verschillende mogelijkheden hiervoor.
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren verklaren via hun inzicht in biologische processen waarom onvoldoende bewegen en lang stilzitten bijdragen aan bepaalde welvaartsziekten .
- Jongeren weten wat hun maximale hartfrequentie is en bewegen (inclusief sport) op een verantwoordelijke manier.
- Jongeren beschrijven het effect van beweging en langdurig stilzitten op de hersenen (bv. effect op cognitieve vaardigheden, slaap, …).
- Jongeren kennen de gezondheidsaanbevelingen voor beweging en lang stilzitten voor alle leeftijden.