Voedselverlies en overconsumptie | 1ste graad SO
Voeding
Gezonde en milieuverantwoorde voeding
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
BC 7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.13 De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau. (transversaal) (1ste graad, A en B stroom)
DZH 11.1 De leerlingen beargumenteren hun keuzegedrag bij aankopen rekening houdend met hun behoeften en beïnvloedende factoren. (1ste graad, A en B stroom)
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren leggen het duurzaamheidsconcept voedselverlies uit
- Jongeren identificeren hoeveel voedsel we verspillen en waar/wanneer vooral (in het productieproces, bij aankoop, voor, tijdens, na consumptie)
- Jongeren kunnen drie vormen van voedselafval en dus voedselverlies onderscheiden (te vermijden, mogelijks te vermijden en onvermijdbaar voedselafval)
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren stellen het vermijden van voedselverlies als een prioriteit
Materialen en methodieken
- Basistekst voedingsdriehoek: gezonde en milieuverantwoorde voeding
- Materialen voedingsdriehoek: o.a. boodschappenlijstje en weekmenu met seizoenskalender
- Materialen op Klascement: deelsite gezonde en duurzame voeding (duurzame voeding – 1ste graad secundair onderwijs) Gezond Leven selecteerde samen met 6 andere partners (MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, NICE en Plattelandsklassen) relevante en correct onderbouwde leermiddelen rond gezonde en duurzame voeding op Klascement)