7 tips voor een leuke, actieve zomer

06.08.2019

Ook in de zomer zitten we niet stil. Soms is het misschien té heet om te joggen of fitnessen, maar het alternatief is niet per se neerstrijken op een zonovergoten terras. Er zijn heel wat manieren om te blijven bewegen. Wij maken je graag warm met 7 tips.

1. Duik in je zomer

Deze ligt voor de hand: ga zwemmen. Bij warme temperaturen is dat dubbel zo leuk. Want je krijgt én de voldoening van beweging én een welkome frisheid. Dat maakt van zwemmen een ideale activiteit voor de zomer. En je hoeft je absoluut niet te forceren, luister vooral naar je lijf. Ga rustig baantjes trekken, doe aquayoga, of ga voor wat harder werk: aquajogging, vlinderslag, crawl … En herbeleef je kindertijd met waterspelletjes. De heerlijke verkoeling krijg je er gratis bij.

De leukste openluchtzwembaden in Vlaanderen vind je hier.

01 Duiken

2. Schuim (strand)feestjes af

Vreemd advies voor een organisatie die gezond leven aanmoedigt? Niet helemaal. We bedoelen: schuim feestjes af om te shaken. Geen cocktails, maar shaken met je hele lijf. Dansen is gewoon leuk én actief. Trommel je vrienden op, trek dansschoenen/strandslippers aan en hop … Waar zijn die feestjes? Tip: je hoeft natuurlijk niet altijd náár feestjes te gaan. Je kan ook zelf iets organiseren.  Thuis, in de tuin … Zet die favoriete zomerbeats maar op. 

3. Trek de natuur in

Niets heerlijker dan trekken in de natuur. Het brengt snel rust in je hoofd, je beweegt op eigen ritme en geniet tegelijkertijd van het uitzicht. En de wandelaars onder jullie komen zeker aan hun ‘trekken’ in Vlaanderen. Want er zijn tal van bewegwijzerde wandelpaden. Van flaneren in de stad over heuse trektochten in de bossen tot wandelen aan zee of op het platteland. Van bos- tot bloesemroutes. Je vindt vast iets in je buurt, naar je zin. Zoek je iets speciaals om met de kinderen te doen? Misschien is een blotevoetenpad een origineel idee? 

4. Ga uitwaaien aan zee of elders

En pak die badmintonset, bal en vlieger ook maar mee. Want zo kan je nog een pluimpje slaan, volleybalset spelen en/of een rondje vliegeren. Bewegen op zacht zand is extra moeilijk, en dus extra goed voor je lijf. Krijg je het even te warm? Chanceke! Want de zee ligt gewoon aan je voeten.  

Is de zee wat te ver? Er is vast wel een meer of recreatiedomein in je buurt. Ook daar heb je zeeën van mogelijkheden: kanovaren, kajakken, suppen, surfen … Je ziet: voor waterratten is de zomer hét hoogseizoen. Is water niet zo je ding en blijf je liever op het droge? No big thing! Buiten valt er van alles te doen. Ga naar het park, de zoo, een botanische tuin. Of een pretpark. Die plaatsen brengen je sowieso in beweging.

Zin in een frisse activiteit? Hier vind je alle plaatsen in Vlaanderen waar je kan zwemmen en watersporten.

5. Pak de fiets, niet de auto

Fietsen in de zomer is een twee-vliegen-in-één-klap-verhaal. Je beweegt en da’s gezond én je vangt ook lekker veel wind. En dat is verfrissend. Dus: neem die tweewieler zodra je kan. En leg de lat wat hoger: fiets iets verder dan je gewoon bent. Doe een ommetje, rijd naar een park in je buurt, bezoek familie … Of trek naar zee, naar je vakantiebestemming,. Zo vang je extra veel wind. (Hou wel je mond dicht als je die twee vliegen in één klap niet te letterlijk wil nemen.) 

03 Bike 2

6. Doe die avondwandeling

Zomer betekent ook lekker lange, zwoele dagen. Perfect om ’s avonds, als het buiten wat koeler is, nog eens de benen te strekken bij een aangename evening stroll. Net na het avondeten, i-de-aal voor de spijsvertering. En veel verkoelender dan de tv of smartphone op te zetten. De romantische zielen kunnen het wat langer rekken en geleidelijk overschakelen naar een sterrenwandeling.  

7. Work-out at home

Eentje voor de thuisblijvers: doe lekker op je gemak een leuke work-out thuis. Hier vind je alvast enkele krachtoefeningen die je overal kan doen, op eender welk moment, op jouw favoriete muziek. Je hoeft dus helemaal niet naar de gymzaal te trekken. In je tuin, op je terras, bij je zetel …  

04 Kitchen Workout

Meer tips om minder te zitten en meer te bewegen in je vrije tijd? Die vind je hier.