Bouw met kleine gelukskes aan het grote geluk in jouw klas

07.06.2023

Een klas vol immer gelukkige kinderen, het is de droom van elke leerkracht. Maar kan dat wel? En welke rol kunnen jij en je leerlingen daarin spelen? Hoe neem je samen een stukje van dat geluk in handen? Want ja, de vaardigheden die bijdragen aan geluk kan je oefenen. Wil je weten hoe? Dan zit je goed bij onze vorming ‘Geluk in de klas’.

“Wauw, zoveel sterk en gratis materiaal. Zonde dat ik niet eerder wist dat dit bestond!” Het is één van de meest voorkomende reacties die Eline De Decker, experte mentaal welbevinden en lesgeefster in de Gezond Leven Academie , krijgt op haar vorming ‘Geluk in de klas’. Meer dan 1.000 leerkrachten volgden deze workshop al. “Gelukkig zijn en gelukkig worden is dan ook een thema dat lééft op scholen”, zegt ze. “Maar leerkrachten weten niet altijd hoe ze dit concreet kunnen aanpakken. Want wat doe je als er ‘kliekjes’ zijn in je klas? Wat zeg je tegen een kind met een slecht rapport? Hoe ga je om met pestgedrag? Hoe krijg je rust in je klas? Hoe kan je onzekere leerlingen met een positieve bril naar zichzelf laten kijken? Dat zijn allemaal situaties waarbij leerkrachten kunnen terugvallen op wat ze in onze vorming hebben geleerd.”

Waarom vinden leerkrachten het soms moeilijk om mentaal welbevinden ter sprake te brengen in de klas?

“Wat vaak terugkomt, is dat ze maar een beperkte tijd hebben, waardoor ze niet met elke individuele nood van elke leerling kunnen bezig zijn. Er zitten immers nog twintig andere kinderen op hen te wachten. Het is dus continue balanceren tussen er zijn voor hun leerlingen én hun lesinhouden afkrijgen.”

Hoe helpt ‘Geluk in de klas’ hiermee?

“Tijdens deze vorming reiken we methodieken aan waardoor je beide aspecten kan combineren. Op die manier laat je je leerlingen niet in de steek en werk je tegelijkertijd aan bepaalde eindtermen of sleutelcompetenties. Twee vliegen in één klap dus. We nemen je mee in de wereld van geluk: gelukkig zijn, wat is dat eigenlijk? Welk stuk van je geluk kan je zelf in handen nemen? Welke rol kunnen de leerkrachten en de klasgroep hierin spelen? We bieden antwoorden op alle vragen en tonen hoe leerkracht en leerlingen hiermee aan de slag kunnen gaan.”

Is gelukkig zijn dan iets wat je kan leren?

“Zeker. Een aantal vaardigheden die bijdragen aan je geluk kan je oefenen. Omdat jong geleerd, oud gedaan is, is de klas een uitstekende plek om dit te doen. Zeker ook omdat kinderen en jongeren mekaar hierin kunnen ondersteunen. Wij ontwikkelden kant-en-klare materialen, spelvormen, methodieken, … die leerkrachten hiermee kunnen helpen én die aantonen dat op regelmatige basis met geluk bezig zijn ook gewoon plezant is!”

Wie moet deze vorming absoluut volgen?

“Eigenlijk alle leerkrachten, want aandacht hebben voor het mentaal welbevinden is niet iets wat maar bij één leraar, zoals de klasleraar, hoort te zitten. En doordat de leraren dankzij deze workshop meer handvaten hebben m.b.t. dit onderwerp, plukken de leerlingen er ook de vruchten van.”

Hoe?

“Een aantal leerlingen voelt zich bijvoorbeeld gestrest, of er zijn verschillende groepjes die niet overeenkomen. Met de aangereikte methodieken kan de leraar hier op een verbindende, positieve manier op inspelen en de dialoog op gang brengen. Zo leer je de leerlingen vaardigheden aan om zich nu en in de toekomst beter in hun vel te voelen.”

Eline

"Doe bijvoorbeeld voor een toets eens een ademhalingsoefening om de stress te laten zakken. Of sta voor een groepswerk even stil bij de sterktes van alle leerlingen, zodat je de kinderen die elkaar aanvullen in een groepje kan indelen"

Eline De Decker, experte mentaal welbevinden

Doen leerkrachten dat sowieso al niet?

“Jawel! Het is heel fijn om te zien hoeveel leerkrachten er al allerlei initiatieven nemen om in hun klas het mentaal welbevinden te versterken. Dat gaat dan van aandacht hebben voor positieve feedback na een slechte toets, tot een vriendelijke begroeting, of durven toegeven dat het hun dag niet is. Het zijn deze kleine, impliciete gebaren die zoveel betekenen. In onze vorming gaan we echter nog een stapje verder en leren we de leerkrachten hoe ze dit nog extra kracht kunnen bijzetten door er ook expliciet aandacht aan te besteden .”

Op welke manier?

“Door bijvoorbeeld voor een toets een ademhalingsoefening te doen om de stress te laten zakken. Of door voor een groepswerk even stil te staan bij de sterktes van alle leerlingen, zodat je de kinderen die elkaar aanvullen in een groepje kan indelen.”

Met welke tip uit ‘Geluk in de klas’ moeten leerkrachten zéker aan de slag?

“Ga niet voor grote acties, maar plan regelmatig een klein geluksmomentje in met de klas. Het zijn de kleine dingen die een wereld van verschil kunnen maken! Met onze Happy Snacks geven we hiervoor inspiratie. Nieuwsgierig? Ga dan zeker al eens piepen op onze Happy Snacks-pagina. In onze workshop leer je meer over hoe je deze werkvormen precies toepast. Want met kleine gelukskes bouw jij mee aan het grote geluk van jouw klas!”

Interesse in deze vorming? Schrijf je dan hier in. Wil je weten welke vormingen we nog in de aanbieding hebben? Neem dan een kijkje op de Gezond Leven Academie.