Gezond bewegen? Geen Ronde voor nodig!

05.04.2019

16 000 wielertoeristen uit 63 verschillende landen trotseren vandaag onze beruchte kasseien en hellingen. Aan de meet wacht hen roem en glorie. Wie finisht in Oudenaarde, voelt zichzelf Flandrien, coureur, vrij van elke verdenking dat hij of zij doorzettingsvermogen mist. Wie zou dat laatste durven beweren, na 230 km en 16 hellingen? 

Net zoals vorig jaar valt de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen op de World Day for Physical Activity. Kan het symbolischer? Duizenden liefhebbers uit de hele wereld – Mozambikanen! Russen! Peruanen! – verzamelen óp de mondiale beweegdag ín Vlaanderen voor een gezamenlijke sportieve uitdaging. ‘Actiever leven is langer leven’, prijkt dit jaar op de campagne-affiche. 

Inspiratiebron?

Een event zoals de Ronde voor wielertoeristen inspireert velen tot beweging – niemand wil onvoorbereid aan de start komen. Terzelfdertijd weten we dat een uitdaging van dat kaliber ook mensen afschrikt. Niet iedereen voelt zichzelf in staat of geroepen om al die bergjes over te fietsen. Vraag het maar eens na bij iemand die momenteel weinig fysiek actief is. 

Wie de ronde te radicaal vindt, hoeft echter niet te wanhopen. Om gezond te blijven hoef je helemaal niet zo intens of langdurig te sporten. Sinds de nieuwe bewegingsdriehoek, gelanceerd eind 2017, weten we dat je daarvoor zelfs niet hoeft te sporten. Belangrijkste is dat je een beweegvorm kiest op jouw maat en tempo. Voor de één betekent dat fietsen op kasseien, voor iemand anders de hond uitlaten, tuinieren of overal de trap nemen. Een lunchwandeling op het werk of met de fiets naar de supermarkt kunnen ook. De Ronde staat voor 500 tot 700 minuten intensief bewegen op één dag. Maar eigenlijk volstaan 150 minuten bewegen per week al, aan een matige intensiteit.

Ik zie je zitten

In een ideaal beweegscenario vul je licht intensieve activiteiten (rechtstaan, traag wandelen, koken) aan met intensievere vormen van beweging, zoals stevig doorwandelen, rustig fietsen of krachttraining. Met als mogelijke kers op de taart: sporten. Licht intensief bewegen doe je best het grootste deel van je dag. Intensievere activiteiten plan je bij voorkeur enkele keren per week. 

Gezondheid in de mix

Een gezonde mix van zitten, staan, en bewegen doet wonderen voor je gezondheid. Elke stap telt daarbij, ook de kleine. Belangrijkste is dat je realistische doelen stelt en jezelf complimenteert als je ze bereikt. Minder zitten en meer bewegen lopen dwars door elke dag heen. Het is belangrijk in je vrije tijd, tijdens verplaatsingen, thuis én op het werk.

Uit een recente enquête van het Vlaams Instituut Gezond Leven blijkt dat bijna drie op vier Vlamingen meer wil bewegen of minder lang wil stilzitten. Een deel daarvan zal dit voornemen vertalen in sportieve uitdagingen, zoals een (halve) marathon of de Ronde van Vlaanderen. Voor de meerderheid zit de winst echter in kleinere zaken: de afstandsbediening van de televisie buiten handbereik leggen, je auto iets verder van je bestemming parkeren, rechtopstaand telefoneren, vaker spelen met de kinderen in de tuin, een ochtendwandeling naar de bakker op zondag. 

Zet een eerste stap

Aan alle coureurs op zoek naar hun trofee: veel succes! Aan alle mensen die zichzelf liever niet afpeigeren maar wel minder willen stilzitten en meer bewegen: er schuilt een kans in elk hoekje. Laat je dus niet afschrikken door al dat wielergeweld en zet een eerste stap! Je hoeft die niet alleen te zetten. Via je huisarts kan je begeleiding vragen bij een professionele Bewegen Op Verwijzing coach. 

Meer info over gezond bewegen? Surf naar www.gezondleven.be