De actieweek had gedurende twee jaar telkens hetzelfde thema

Sinds 2014 organiseren we samen met de Vlaamse Logo's en het agentschap Zorg en Gezondheid de actieweek 'Gezond Binnen' om het thema van het belang van een gezond binnenmilieu op de kaart te zetten. We wensen daarbij vooral te focussen op kwetsbare groepen en zullen hier in de toekomst nog vaker op inzetten.

Actieweek 2014 en 2015

Het belang van ventileren en verluchten werd in de verf gezet. Weet jij dat het belangrijk is dat er continu verse lucht in je huis binnenkomt? Daarnaast is het belangrijk om extra te verluchten op specifieke momenten zoals bijvoorbeeld bij het koken, de was drogen binnenshuis, douchen of bij de aankoop van nieuwe meubels. Over ventileren en verluchten lees je meer hier.

Actieweek 2016 en 2017

Samen met Kom op tegen Kanker wilden we kinderen beschermen tegen rook binnenshuis. We zijn er ons bewust van dat elke ouder het beste wil voor zijn kind. De campagne 'Binnen roken is nooit oké' werd dan ook een positieve campagne. Omdat het gedrag van roken in huis veelal door gewoontes en misverstanden wordt bepaald, kan een goed gesprek met een nabije persoon helpen om de stap te zetten om niet meer te roken in huis. Om dit gesprek te ondersteunen ontwikkelde Vlaams Instituut Gezond Leven passiefroken.be. Meer informatie over de gevolgen van roken in huis kan je hier vinden.

Actieweek 2018 en 2019

Ventileren en verluchten zijn belangrijk om een gezonde binnenlucht te realiseren, maar ze zijn niet het enige aanknopingspunt. Heel wat vervuilende bronnen kan je ook vermijden. Daarom focussen de actieweken van 2018 en 2019 zich op het 'Kies bewust'.