Het is geen goed idee om je medewerkers een gezonde leefstijl op te leggen. Je bereikt meer resultaat door te suggereren dat het een goed idee is om deel te nemen aan de acties rond gezonde voeding op het werk en zo een eigen keuze uit te lokken. Welke factoren kunnen de slaagkansen van het voedingsbeleid in jouw onderneming nog verhogen? We onderscheiden enkele succesfactoren. Ontdek ze allemaal in het spinnenwebmodel.

Hieronder vind je enkele materialen rond het thema voeding die passen binnen de succesfactoren ‘Participatie, ‘Communicatie’, ‘Samenwerking’ en ‘Deskundigheid’: 

  • Een bedrijfscultuur en sociaal klimaat die positief staan tegenover gezonde voeding zijn belangrijk om gezonde keuzes aan te moedigen en geven een boost aan je voedingsbeleid. Hier enkele tips om met een uitnodigende omgeving en communicatie, participatie te bereiken.
  • Deze nudging- en communicatiematerialen zorgen ervoor dat iedereen in de organisatie weet dat jullie het gezonde voedingsaanbod promoten.  
  • Gezond Leven heeft heel wat kant-en-klare materialen en acties rond gezonde voeding om de deskundigheid te bevorderen, zowel van werkgevers als van werknemers. 
  • Werk je samen met een cateraar of leverancier van voedingsmiddelen? Dan zijn zij ook belangrijke partners. Laat hen kennismaken met jullie visie op een gezond voedingsbeleid. Deze richtlijnen voor een gezonde voedingsaanbod op het werk kunnen jullie hierbij ondersteunen.