Informeer en sensibiliseer medewerkers en leidinggevenden over de meerwaarde van gezonde voeding. De voedingsdriehoek is een goed vertrekpunt. Maak je medewerkers bewust, motiveer hen en vergroot het draagvlak voor acties. Er zijn talrijke acties beschikbaar om je daarbij te helpen.

De voedingsdriehoek als vertrekpunt

Het Vlaams Instituut Gezond Leven bundelde alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde voeding – Wat krijgt de voorkeur? Wat kun je beter beperken? – in de voedingsdriehoek. De voedingsdriehoek is in Vlaanderen hét betrouwbare kompas. Het geeft de richting aan die je het best volgt om gezonder te eten. De voedingsdriehoek geeft richtlijnen die op lange termijn voor iedereen haalbaar zijn en ervoor zorgen dat er ook voor onze kinderen en kleinkinderen genoeg gezond voedsel is. Het is een realistisch en duurzaam model dat rekening houdt met de actuele eetgewoonten in Vlaanderen. Kortom, het is dus een belangrijk onderdeel van het voedingsbeleid in je onderneming.

Kant-en-klare materialen en acties

Zet gezond eten in de kijker op de werkvloer met kant-en-klare materialen en acties die iedereen in je onderneming enthousiast maken.

Gezond aanbod in de kijker zetten

Motiveer medewerkers om te kiezen voor het gezonde voedingsaanbod. Een ‘evenwichtige keuze’ aanbieden is nog geen garantie op een instant verkoopsucces. Gezonder eten zal voor de meeste medewerkers een aanpassing betekenen. De begeleiding van medewerkers naar nieuwe eetgewoonten vraagt daarom extra aandacht en een veelzijdige aanpak. 

Kiezen voor evenwichtige voeding hangt af van verschillende factoren zoals:

  • gewoonten, waarden en normen
  • de aantrekkelijkheid van het product (smaak, uitzicht, geur, textuur, verpakking)
  • de prijs-kwaliteitverhouding
  • de sociale druk
  • het belang dat iemand hecht aan evenwichtige voeding

Het is geen goed idee om plotseling het aanbod te veranderen. Overtuig je medewerkers met sensibiliseringsacties ervan dat evenwichtige voeding belangrijk is voor hun welzijn. Of pas nudges toe om hen te leiden naar de gezonde keuze. Net zoals bij elk ander veranderingsproces zal je het gewenste effect pas bereiken als je je medewerkers voldoende betrekt en aandacht besteedt aan de promotie van het nieuwe assortiment.

Je kan medewerkers ook nudgen om een gezonde keuze te maken door de inrichting van het bedrijfsrestaurant aan te passen

Als je naast educatie ook omgevingsinterventies, afspraken en regels, en zorg en begeleiding integreert, kom je gegarandeerd tot een evenwichtige mix van acties en een fantastisch voedingsbeleid.